چکیده:
هدف: اگرچه برنامهریزی توسعه در ایران دارای سابقه بوده، اما همچنان از منظر توسعه متوازن در کشور پیشرفت چندانی ایجاد نشده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل نظام برنامهریزی متمرکز کشور است و میکوشد نقاط ضعف و چالشهای آن را به همراه ارائه راهکار مورد توجه قرار دهد.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش به بررسی نحوۀ مواجه برنامهها و سایر اسناد بالادستی به موضوع برنامهریزی متمرکز میپردازد. این پژوهش بر آن است که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با مرور نظاممند منابع، به ارزشیابی، ترکیب و ارائه راهکار در مورد برنامهریزی متمرکز بپردازد.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که تغییر مسیر موجود و حرکت به سمت کاهش شکافهای فعلی نیازمند تغییرات جدی در تفکر برنامهریزی متمرکز است و باید به سمت برنامهریزی غیرمتمرکز، منطقهگرا و متکثر حرکت کرد. همچنین، شناسایی چالشهای برنامهریزی متمرکز در ایران میتواند به سیاستگذاران و مجریان سیاستها کمک کند که در تدوین و اجرای برنامههای توسعه به چالشهای اشارهشده توجه کنند تا در مرحلۀ اجرا با مشکلات کمتری روبهرو شوند.
ارزش/ اصالت پژوهش: استفاده از روش کیفی و طیف گسترده منابع دادهها باعث میشود که دستهبندی جدیدی از چالشهای برنامههای متمرکز در ایران ارائه شود که ابعاد مختلف اجرای سیاستها را پوشش میدهد. پژوهش حاضر توانسته است پایه نظری قابلدفاعی برای برنامهریزی در نظام اداری در برنامه توسعه در ایران پیشنهاد دهد و به ارتقای سیاستگذاری و برنامهریزی توسعه کمک کند.
Purpose: Development planning in Iran has its history, but not much progress has yet been made in terms of balanced development in the country. The aim of the current research was to examine and analyze the country's centralized planning system in order to pinpoint its weaknesses and challenges and to present a solution.
Methodology: The research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of the nature of the data. In the qualitative part, the statistical population included academic and organizational experts in the field of public administration, and data was obtained through interviews with experts.
Findings: Results show that changing the existing path and trying to reduce the gaps requires serious changes in the mindset of centralized planning. The direction should be towards decentralized, regionalism and pluralistic planning. Also, identifying the challenges of centralized planning in Iran can help the policy makers and policy implementers to focus on the mentioned challenges when formulating and implementing development plans so that they may face fewer problems during the implementation phase.
Originality: The use of the qualitative method and a wide range of data sources has made it possible to reach a new classification of the challenges of centralized programs in Iran, which covers different dimensions of policy implementation. The present research has been able to propose a defensible theoretical basis for planning in the administrative system in the development program in Iran and to help improve and promote development policymaking and planning.