چکیده:
هدف: هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین سیستمهای مغزی- رفتاری، خودپنداره شغلی، و بیعدالتی سازمانی با پرسه زنی اینترنتی در میان کارکنان بانک سامان شعب شهر تهران بود.
روش شناسی: این پژوهش برحسب روش گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بانک سامان شعب شهر تهران بودند. بر اساس قاعده دوم گرین (۱۰۴ k+) حجم نمونه به تعداد 107 نفر برآورد شد، به منظور جلوگیری از ریزش نمونه 5 درصد حجم نمونه به نمونه نهایی اضافه شد (113 نفر). این افراد به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای وارد فرایند پژوهش شدند. به منظور گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد سیستمهای مغزی-رفتاری، خودپنداره شغلی، بیعدالتی سازمانی و پرسه زنی اینترنتی استفاده شد، که روایی آنها از طریق روایی صوری بررسی شد و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (80/ 0)، (86/ 0)، (83/ 0) و (87/ 0) محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. به منظور توصیف و تحلیل دادههای گردآوری شده از آمار توصیفی (فراوانی، درصدها، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کلموگرف اسمیرنوف، ماتریس نمودار پراکندگی، ضریب تحمل، عامل تورم واریانس، دوربین-واتسون، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده شد و تعداد 109 پرسشنامه گرد آوری شده با استفاده از نرم آفزار spss 21 تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین دو متغیر سیستمهای مغزی- رفتاری و پرسه زنی اینترنتی (0. 01˂p)، بین دو متغیر خودپنداره شغلی و پرسه زنی اینترنتی (0. 05˂p)، بین دو متغیر بیعدالتی سازمانی و پرسه زنی اینترنتی (0. 05˂p) در میان کارکنان بانک سامان شعب شهر تهران رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای سیستمهای مغزی- رفتاری، بیعدالتی سازمانی (01/ 0≥P) و خودپنداره شغلی (05/0≥P) به ترتیب توانستند 40، 44 و 38 درصد از تغییرات مربوط به متغیر پرسه زنی اینترنتی در میان کارکنان بانک سامان شعب شهر تهران را تبیین کنند.
نتیجهگیری: در این مطالعه متغیرهای سیستمهای مغزی- رفتاری، خودپنداره شغلی، و بیعدالتی سازمانی واریانس مربوط به پرسه زنی اینترنتی را به طور معنی داری پیش بینی میکنند. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که این متغیرها عوامل مهمی هستند که سازمان باید بستر توجه به آنها را مورد توجه قرار دهد.