چکیده:
در قرآن کریم» واژه «لعل» ۱۲۹بار و در ۱۲۶ آیه و در بیشتر موارد» ء به معنای «تعلیل» و «ترجی»» بهکار رفته است. این کاربرد در کلام خداوند علیم و قدیرء با عنایت به دربرداشتن نوعیتردید و انتظارء چالشی است که این پژوهش, با روش یافتههای این پژوهه» نشانگر آن است که کاربست واژه «لعل» در کلام الهیء در موضوعات گوناگون اعتقادی؛ اعم از توحید. عدل. نبوت. معاد. همچنین در مباحث رفتاری فردی و اجتماعیء به صورتهای گوناگون؛ متفرد و ترکیبی؛ با اضافه به ضمیر جا اسم ظاهر وبا پسآمدهای گهناگونی آمده است و اغلب به یکی از دو معنای: ۱. تعلیل» به منظور بیان علت و مقتضی از سوی خداوند عالم خبیر برای آگاهساختن است؛ به کار رفتهاست. با عنایت به آن که این معنای لعلء حامل نوعی شک و تردید است. چون در مورد خداوند محال است و نمیتواند به خداوند متعال انتساب یابدء در موارد مختلف آن» به «گوینده» و به «فعل» مخاطب یا شرایط. بر میگردد؛ بر این اساس» در مقام تحلیلء میتوان دیدگاه مفسرانی که علت کاربرد لعل را ۱. ایجاد حس آمیدواری در مخاطب ۲. معرفی نتیجه و پیامد اعتقاد و عمل و ۳. پیشگیری از عجب و غرور در مورد دستیابی به آن نتایج دانستهاندء مدلل دانست؛ ولی برخی از مفسران که لعل را از معنای خود منسالخ و در معنای مجازی, به کار بردهاندء بدون دلیل و ناموجه است.
In the Holy Quran, the word "Lalla" has been used 129 times in 126 verses and
in most cases, it means "explanation" and "preference". This application in the
word of God Almighty, considering the type of doubt and expectation, is a
challenge that this research has been addressed by descriptive-analytical method.
The findings of this study indicate that the use of the word "Lalla" in the divine
word, in various doctrinal subjects; Including monotheism, justice, prophecy,
resurrection, as well as in individual and social behavioral issues, in various
forms; Singular and compound; In addition to the pronoun, it comes with the
name of appearance and with various consequences, and often has one of two
meanings: 1. Analysis, in order to express the cause and appropriateness of God
Almighty to inform and guide people, and 2. And hope is the realization of Lal;
has been used. Considering that this meaning of pomegranate carries a kind of
doubt, because it is impossible about God and can not be attributed to God
Almighty, in different cases, it refers to the "speaker" and the "action" of the
addressee or situation; Accordingly, in the position of analysis, we can consider
the views of commentators who have considered the reason for using Lal as 1.
creating a sense of hope in the audience, 2. introducing the result and
consequence of belief and action, and 3. preventing surprise and pride in
achieving those results. ; But some commentators who have abrogated Lal from
its meaning and used it in a figurative sense, are without reason and unjustified.