چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر ارتباطات سازمانی و همدلی سازمانی کارکنان فوریتهای پزشکی استان اردبیل با تعداد جامعه آماری 350 نفر که تعداد نمونه آماری با استفاده از روش کوکران 183 نفر به دست آمد با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای اجرا گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای سرمایه اجتماعی، ارتباطات سازمانی و همدلی سازمانی بودند که روایی آنها با استفاده از روش روایی محتوایی به تایید رسید و پایایی هر کدام از پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید واقع گردید. پس از اجرای پرسشنامهها در بین کارکنان این پرسشنامهها بر اساس طیف لیکرت کدبندی گردید. قبل از آزمون فرضیات برای اطمینان از نرمال بودن دادهها و همچنین انتخاب آزمون مورد نظر برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون کولموگروف- اسمیرنف استفاده گردید. که نتایج نشان دهنده نرمال بودن دادههای تحقیق بود. نتایج نشان داد که در فرضیه اول تحقیق سرمایه اجتماعی تاثیر معنی داری بر همدلی سازمانی دارد. همچنین در فرضیه دوم نیز مشاهده گردید که تمامی ابعاد ارتباطات سازمانی تاثیر معنی داری در همدلی سازمانی دارد. آزمون فرضیه سوم نیز رابطه معنی داری بین سرمایه اجتماعی و رتباطات سازمانی نشان داد.
This research aimed to investigate the impact of social capital on organizational communication and organizational empathy of emergency medical workers in Ardabil province with a statistical population of 350 people, and the statistical sample size was 183 people using Cochran's method. The data collection tools were questionnaires of social capital, organizational communication and organizational empathy, whose validity was confirmed using the content validity method, and the reliability of each questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha test. After implementing the questionnaires among the employees, these questionnaires were coded based on the Likert scale. Before testing the hypotheses, the Kolmogorov-Smirnov test was used to ensure the normality of the data and also to select the desired test for testing the research hypotheses. that the results showed the normality of the research data. The results showed that in the first research hypothesis, social capital has a significant effect on organizational empathy. It was also observed in the second hypothesis that all dimensions of organizational communication have a significant effect on organizational empathy. The third hypothesis test also showed a significant relationship between social capital and organizational relationships.