چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عامل شخصیتی، اعتیاد اینترنتی و تمایل به استفاده از اینترنت انجام شده است. روش تحقیق توصیفی(غیرآزمایشی) از نوع پیمایشی بوده و با استفاده از دادههای به دست آمده، به بررسی روابط احتمالی بین ابعاد پنچ گانه شخصیت به عنوان متغیر مستقل، اعتیاد اینترنتی به عنوان متغیر وابسته و تمایل به استفاده از اینترنت به عنوان متغیر میانجی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه سمنان بوده و روش نمونهگیری، تصادفی سهمیهای است. برای ارزیابی عامل شخصیتی (برونگرایی، روان رنجوری، گشودگی نسبت به تجربه، سازگاری و وظیفهشناسی) از پرسشنامه پنج عاملی ویژگیهای شخصیتی نئو (60 مادهای)، و به منظور سنجش اعتیاد اینترنتی از پرسشنامه یانگ (1998) و برای تعیین تمایل استفاده از اینترنت از پرسشنامه اسلانبای (2008) استفاده گردید که از روایی و پایایی بالایی برخوردارند. یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که پنج عامل شخصیت برای مناسب بودن سنجش شخصیت تایید شدند. همچنین مولفههای تمایل استفاده از اینترنت در تعیین تمایل به اینترنت مورد تایید قرار گرفتند. شاخصهای اعتیاد اینترنتی نیز در نمونه مورد مطالعه تایید شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد اینترنتی و بین اعتیاد اینترنتی و تمایل به استفاده از اینترنت، رابطه معناداری وجود دارد؛ وجود رابطه معنادار بین ویژگیهای شخصیتی و تمایل به استفاده از اینترنت نیز تایید شد. همچنین طبق مستندات دینی، اعتیاد اینترنتی یک عمل غیراخلاقی تلقی میگردد.
The purpose of the present study is to review the relation between personality traits, internet addiction, and tendency to using the internet. The research method is descriptive (non-experimental) and survey type. Using the collected data, it deals with the likely relation between five personality traits as an independent variable, internet addiction as a dependent variable and tendency to use the internet as an intervention. The research population consists of all students in Semnan University and the sampling method was portion random sampling. To evaluate personality traits (extroversion, neuroticism, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness), Neo Personality Inventory (60 items) was used; for measuring internet addiction, Young Questionnaire (1998) was applied; and to determine the level of disposition to the internet, the Slanby Questionnaire (2008) was used which all have high validity and reliability. The results of confirmatory factor analysis showed that five personality traits are confirmed to be suitable for personality evaluation. Besides, components of disposition to use the internet are confirmed to determine the tendency to use the internet. Internet addiction criteria are also confirmed in the sample under study. Analysis results showed that there is a significant relation between personality traits and internet addiction as well as internet addiction and disposition to use the internet. The significant correlation between personality traits and disposition to use the internet are also confirmed. Furthermore, according to religious documents, internet addiction is considered as an unethical act.
خلاصه ماشینی:
com چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين عامل شخصيتي، اعتياد اينترنتي و تمايل به استفاده از اينترنت انجام شده است .
روش تحقيق توصيفي(غيرآزمايشي) از نوع پيمايشي بوده و با استفاده از داده هاي به دست آمده ، به بررسي روابط احتمالي بين ابعاد پنچ گانه شخصيت به عنوان متغير مستقل ، اعتياد اينترنتي به عنوان متغير وابسته و تمايل به استفاده از اينترنت به عنوان متغير ميانجي پرداخته است .
بنابراين ، هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي با عواملي همچون : «برون گرايي »، «روان رنجوري»، «گشودگي نسبت به تجربه »، «سازگاري» و «وظيفه شناسي»، با اعتياد اينترنتي، با تأکيد بر تمايل استفاده از اينترنت با مؤلفه هايي همچون : سرگرمي و بازي، اطلاعات از جوامع مجازي، جبران خدمات مالي، ارتباطات مجازي، و بهبود شخصي در بين دانشجويان دانشگاه سمنان است .
جدول ٧- علائم اختصاري به کار رفته در تحليل عاملي تأئيدي و مدل سازي معادلات ساختاري نام متغير نام اختصاري نام متغير نام اختصاري روان رنجوري Neurotic اهداف و نيات Goals برون گرايي Extraver بهبود شخصي Improvem باز بودن نسبت به تجربه Experien ارتباطات مجازي Virtual سازگاري Compatib جبران خدمات مالي Financia با وجدان بودن Conscien جوامع مجازي Communit ويژگيهاي شخصيتي Personal تمايل استفاده از اينترنت Tend اعتياد اينترنتي Addictio ۳-۴.
نتايج به دست آمده از سومين فرضيه تحقيق نشان ميدهد، که متغير تمايل استفاده از اينترنت بر اعتياد اينترنتي تأثير مثبت و معناداري دارد.