چکیده:
نظریه بینامتنیت از مباحث نوین در نقد ادبی و از بهترین راههای ورود به پیشمتنهای غائبِ مؤثر در متن پسینی محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر تحلیل روابط بینامتنی قصیده صحراویه علامه حسنزاده آملی با قرآن و روایات و تبیین دلالتهای آن بر تربیت متعالی است. رویکرد پژوهش، رویکرد کیفی است که با روش تحلیل محتوا به توصیف، کشف مضامین و تحلیل روابط بینامتنی و استخراج دلالتهای تربیتی میپردازد. یافتهها نشان میدهد که علامه حسنزاده آملی مانند شاعران عارف قبل از خود، گاهی از بینامتنیت صریح و تعمدی و گاه از تغییرات ظریف لفظی و معنایی واژگان، جهت تأثیر نافذتر پیام، از قرآن و روایات استفاده نموده و با بهرهمندی از اقتباس، تضمین، تلمیح، الهام و بازآفرینی از معارف قرآنی و روایی، قصیده صحراویه را به دنبال نهادینهسازی و تعالی ادراکات و گرایشات بر اساس فطرت الهی و در راستای تعالی تربیت انسانی در ابعاد معرفتی، گرایشی و رفتاری سروده که ماحصل آن را در کاربردی فرهنگی - اجتماعی از رفتار انسانی مورد انتظار قرار میدهد.
The theory of intertextuality proposed by Kristova and Genet is one of the new topics in literary criticism and one of the best ways to enter the effective absentee prefixes in the posterior and present text. The poems of Persian poets with the aim of richness, validity and meaning are a reflection of Quranic teachings and narrations that form the preconditions and mental presuppositions of poets. In the poems of Allameh Hassanzadeh Amoli and especially in "Ode to the Desert", one can see the objective manifestation of these teachings. Transcendent education shows harmony and seeks order to science and knowledge on the one hand and advice to action and action on the other. The present study aims to show, based on intertextual theory, Allameh Hassanzadeh, as a Shiite scholar and mystic, how he has used Quranic and narrative themes in order to present the method of transcendent education in the desert ode. It is a descriptive-analytical library with the aim of examining and presenting the principles and intertextual relations of Allameh Hassanzadeh's desert ode with the Holy Quran and narrations in order to explain the transcendent education. Findings indicate that Allameh sometimes used explicit and intentional intertextuality and sometimes subtle lexical and semantic changes of words, for more effective effect and better transmission of the message, the Qur'an and narrations and based on the desert ode's ode's basics. And they have written action in order to present the principles of transcendent education. ط ط ط ط ط ط ط ط