چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط بین اهمال کاری تحصیلی با کیفیت زندگی در میان دانش آموزان دختر اول متوسطه شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف آن بنیادی بوده و از نظر چگونگی به دست آوردن دادهای مورد نیاز در زمره تحقیقات توصیفی و از نوع تحقیق همبستگی قرار داشت. جامعه آماری در این تحقیق تمام دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی1401-1402 بود که با به دلیل محدودیتهای عدم دسترسی مناسب به حجم نمونه ونوع روش آماری، تعداد 120 نفر بعنوان حجم نمونه تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه کیفیت زندگی ویکری و همکاران (1955)، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرم افزار SPSS نگارش 26 یافتههای آزمون پیرسون نشان داد بین اهمال کاری تحصیلی با کیفیت زندگی در میان دانش آموزان رابطه معنادار و معکوس با ضریب همبستگی 0. 115- وجود دارد. یافتههای آزمون ضریب رگرسیون نشان داد، اهمال کاری تحصیلی به صورت منفی و معکوس با ضریب بتای منفی 0. 115 کیفیت زندگی را پیش بینی میکند.
The purpose of this research was to investigate the relationship between academic procrastination and quality of life among female students of the first secondary school in Shiraz in the academic. The present research was fundamental according to its purpose and in terms of how to obtain the required data, it was classified as a descriptive research and a correlational research. The statistical population in this research was all the female students of the first grade of high school in Shiraz in the academic year 1401-1402, and due to the limitations of the lack of access to the sample size and the type of statistical method, the number of 120 people was determined as the sample size. The data collection tool in this research was the quality of life questionnaire of Vickery and colleagues (1955), the academic procrastination questionnaire of Solomon and Roth Bloom (1984). After analyzing the data using SPSS version 26 software, Pearson's test results showed that there is a significant and inverse relationship between academic procrastination and quality of life among students with a correlation coefficient of -0.115. The results of the regression coefficient test showed that academic procrastination negatively and inversely predicts the quality of life with a negative beta coefficient of 0.115.