چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان رشد اجتماعی و جهت گیری مذهبی مادران با جرات ورزی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهر جهرم درسال تحصیلی 1402-1401 بوده است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از منظر گرداوری اطلاعات از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مادران به همراه فرزندان دانش آموز آنها در پایه ششم ابتدایی شهر جهرم در سال تحصیلی 1402-1401 که بطور متوسط حدود تعداد 2075 نفر بود. که 120 نفر به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه رشد اجتماعی وایتزمن (1990)، پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت و راس (1950)، پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) بوده است. نتایج تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار SPSS نگارش 26 نشان داد بین رشد اجتماعی مادران با جرات ورزی دانش آموزان رابطه معناداری با ضریب همبستگی 0.349 و مستقیم وجود داشت. و بین جهت گیری مذهبی مادران با جرات ورزی دانش آموزان رابطه معناداری با ضریب همبستگی 0.383 و مستقیم وجود دارد.یافته های ضریب رگرسیون نشان داد رشد اجتماعی مادران به میزان بتای 0.375، به طور مثبت و مستقیم قادر به پیش بینی جرات ورزی دانش آموزان می باشد. همچنین جهت گیری مذهبی مادران به میزان بتای 0.329، به طور مثبت و مستقیم قادر به پیش بینی جرات ورزی دانش آموزان بوده است.
The aim of the present research was to investigate the relationship between social growth and religious orientation with the courage of mothers of sixth grade elementary students in Jahrom city in the academic year of 1402-1401. The present research was of the type of applied purpose and from the point of view of gathering information, it was of descriptive-correlation type. The statistical population in this research includes all mothers and their children who are students in the sixth grade of elementary school in Jahrom city in the academic year 1402-1401, which was about 2075 people on average. 120 people were selected as the sample size by random cluster sampling method. The data collection tool in this research was Weitzman's Social Development Questionnaire (1990), Allport and Ross's Religious Orientation Questionnaire (1950), and Gambrill and Ritchie's Daring Questionnaire (1975). The results of statistical analysis with the help of SPSS version 26 software showed that there was a significant relationship between the social development of mothers and the boldness of students with a direct correlation coefficient of 0.349.The results of the Spearman test showed that there is a significant relationship between the religious orientation of mothers and students' assertiveness with a correlation coefficient of 0.383 and direct. The results of the regression coefficient showed that the social development of mothers with a beta of 0.375 is positively and directly able to promote It predicts students' boldness. Also, mothers' religious orientation with a beta of 0.329 has been able to positively and directly predict students' boldness.