چکیده:
هدف تحقیق حاضر تاثیر 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیالتس بر پارامترهای آمادگی جسمانی و فیزیولوژیک دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران بود. جامعه آماری تحقیق دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران بود که باتوجه به باال بودن تعداد جامعه نمونه 55 نفره به صورت داوطلب از میان آنها انتخاب گردید که به صورت تصادفی در 5 گروه 15 نفری: گروه تی آرایکس، گروه پیالتس و گروه کنترل تقسیم شد. گروه تی آرایکس و پیالتس در 8 هفته به صورت 5 جلسه در هفته فعالیت داشتند و گروه کنترل در این 8 هفته هیچ گونه فعالیت ورزشی نخواهد نداشت. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای اطمینان از طبیعی بودن توزیع داده ها استفاده شد. سپس از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه جهت تعیین تفاوت های بین گروهی استفاده شد. سطح معنی داری P ≤5050 در نظر گرفته شد و تمامی محاسبات با استفاده از بسته نرم افزاری 25 spss و رسم نمودار توسط نرم افزار Excel استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اثر مقایسه 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیالتس بر چابکی، قدرت عضالنی، استقامت عضلانی، تعادل، توان بیهوازی، شاخص توده بدنی، درصد چربی، ضربان قلب، حداکثر اکسیژن مصرفی، فشارخون سیستولی و فشارخون دیاستولی دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود دارد که این تفاوت بین گروه های تمرین با گروه کنترل بود و بین دو گروه تمرین تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین اثر 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیالتس بر انعطافپذیری دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که بین اثر مقایسه 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیلاتس بر چابکی، قدرت عضلانی، استقامت عضلانی، تعادل، توان بیهوازی، شاخص توده بدنی، درصد چربی، ضربان قلب، حداکثر اکسیژن مصرفی، فشارخون سیستولی و فشارخون دیاستولی دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود دارد که این تفاوت بین گروههای تمرین با گروه کنترل بود و بین دو گروه تمرین تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
بنابراین هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیلاتس بر پارامترهای آمادگی جسمانی و فیزیولوژیک دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران خواهد بود.
/ شکل (4): میانگین وزنی استقامت عضلانی آزمودنیها گروه کنترل، تی آرایکس و پیلاتس 6-5- آزمون فرضیه پنجم بین اثر مقایسه 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیلاتس بر تعادل دانش اموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود ندارد.
تحقیق حاکی از آن است که بین اثر مقایسه 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیلاتس بر چابکی دانش اموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود دارد در نتیجه بین گروهها اختلاف معنی داری وجود دارد.
نتایچ تحقیق فرضیه دوم حاکی از آن است که بین اثر مقایسه 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیلاتس بر انعطاف پذیری دانش اموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتایچ تحقیق فرضیه سوم حاکی از آن است که بین اثر 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیلاتس بر قدرت عضلانی دانش اموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایچ تحقیق فرضیه چهارم حاکی از آن است که بین اثر مقایسه 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیلاتس بر استقامت عضلانی دانش اموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود دارد.