چکیده:
سلفیه، اندیشه و جریانی اجتماعی و مذهبی میان اهل سنت است که راه حل مشکلات مسلمانان را پیروی از شیوه سلف (مسلمانان متقدم) میداند. اما آنان در این مسیر به دلیل دوری از یکی از ثقلین که عترت پیامبر اسلام (ص) است دچار خطاهای فراوانی شدند و نظرات مخالف با عقل و اندیشه سلیم را به جامعه عرضه داشتند، و از این رو از جانب مذاهب مختلف اسلامی مورد هجمه و انتقاد قرار گرفتند، و امروزه با پیشرفت سطح علمی جامعه، این هجمهها و انتقادات بیشتر شده و سوالات فراوانی و اشکالات بسیاری در ذهن جوانان و روشنفکران دربارۀ اعتقادات آنان مطرح شده است، و آنان با اعتقادات سابق نمیتوانند پاسخگوی این سوالات باشند. یکی از این مسائل مبحث «توحید ذاتی» است که در تقسیم بندیهای خود هیچگاه به آن اشاره نمیکردند، چرا که توحید ذاتی با اعتقاد آنان به جسمانیت پرودگار در تناقض آشکار میباشد، اما امروزه در مقام پاسخگویی به جوانان نظراتی از «الجزائری» که از بزرگان سلفیه در دوران معاصر است در تقسیم بندیهای توحید مشاهده میگردد. وی توحید ذاتی را اثبات مینماید هر چند که در مقام تفسیر آیات دچار تناقض گویی میگردد، و در عمل با احتیاط فراوان، مخالف سخنان خود را ارائه میدهد. این نوشتار برآن است تا اعتقادات او را در «توحید ذاتی» مورد واکاوی قرار دهد، و تحول نظرات سلفیان را در گذر زمان به نمایش گذارد.
Salafism is a social and religious thought and movement among the Sunnis that considers the way to solve the problems of Muslims to follow the method of the Salaf (early Muslims). However, they made many mistakes in this direction due to their distance from one of the weights, which is the lineage of the Prophet of Islam (PBUH), and offered opinions contrary to common sense and thought to the society. They were criticized, and today, with the advancement of the scientific level of society, these attacks and criticisms have increased and many questions and problems have been raised in the minds of young people and intellectuals about their beliefs, and they can not answer these questions with previous beliefs. One of these issues is the issue of "intrinsic monotheism", which was never mentioned in their classifications, because intrinsic monotheism is in clear contradiction with their belief in the physicality of God, but today, in response to young people, the views of "Algerians" The great Salafis are in the contemporary era as seen in the divisions of monotheism. He proves the inherent monotheism, although he is paradoxical in his interpretation of the verses, and in practice, with great caution, he opposes his words. This article seeks to explore his beliefs in "inherent monotheism," and to show the evolution of Salafi views over time.
خلاصه ماشینی:
». (همان ٣٤) وي در کتاب ديگري با عنوان «عقيدة المؤمن » که چند سال قبل از «ايسر التفاسير» نگاشته است ، و بر اساس آن مباني، قرآن را تفسير کرده است ، در اين باره سخن به ميان آورده ، و در آنجا توحيد را از مصدر «و حّ د ،ُ يو حِّدُ» ميداند، و آن را در لغت به يگانه و يکتا دانستن خداوند و نفي شريک از او معنا ميکند، و در عرف شرع آن را به نفي کفو و مثل و مانند در ذات و صفات و افعال ، و نفي شريک در ربوبيت و عبادت ميداند.
(الجزايري ١٣٩٨ق ، ٨٥) بعد از آن اقسام توحيد را بيان ميدارد و آن را همانند ديگر سلفيان سه قسم ميداند، اما در تقسيم بندي خود «توحيد ذاتي» را که سلفيان از ذکر آن خودداري ميکردند را نيز بيان ميکند و تقسيم بندي خود را اين گونه ارائه ميدهد: ١- توحيد در ذات و اسماء و صفات ، ٢- توحيد در ربوبيت (يعني در خلق و رزق و تدبير ساير مخلوقات و ملکوت ) ٣- توحيد در الوهيت (يعني در عبادات ) (همان ) توحيد ذات و اسماء و صفات در نگاه «الجزائري » «الجزائري» در تفسير آيات قرآن مکرر، بيان مي دارد که چيزي شبيه به خداوند نيست (الجزائري ، ١٤١٠ق ، ٤/ ٥٩٧)، و بسيار ميکوشد تا شباهت ميان خالق و مخلوق را نفي کند، هرچند همان طور که خواهد آمد نقيض سخنان خود را ارائه ميدهد.