چکیده:
نماز یکی از ارکان دین اسلام و برترین جلوه عبودیت در پیشگاه خالق است که بر همه مکلفین واجب است. این فریضه الهی آثار و برکات فراوانی را برای زندگی دنیوی و اخروی فرد به دنبال دارد و ترک و سبک شمردن آن نیز پیامدهای دنیوی و اخروی متعددی را متوجه فرد مینماید. با این وجود، در کنار سایر علتها عدم شناخت درست فلسفه نماز و آگاهی از آثار پربار آن سبب شده است که این امر عبادی اغلب مورد غفلت قرار گیرد. این آسیب به ویژه در میان دانشآموزان بیشتر دیده میشود. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی علل کاهلی دانش آموزان مدرسه متوسطه اول طلوع قرآن شهرستان نیمروز در نماز و ارائه راه حل با تاکید بر سخنان امام سجاد علیه السلام انجام شده است. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف موردنظر، توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول طلوع قرآن شهرستان نیمروز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. تحلیل نتایج پرسشنامه نشان داد بین مولفه-های نگرش فردی، نگرش خانواده، مدرسه، محیط و تهاجم فرهنگی با کاهلی دانش آموزان نسبت به نماز رابطه معناداری وجود دارد. در بررسی زیرشاخصهای مطرح شده هر مولفه نیز نتایج حاکی از این بود که زیرشاخصهایی چون عدم شناخت خداوند و بیمهری نسبت به او، عدم شناخت و آگاهی دانش آموز نسبت به نماز، نوع نگرش والدین نسبت به دین و مسئله نماز، عدم التزام عملی والدین به نماز خواندن، عدمتشویق برای نماز خواندن دانش آموزان در مدارس، نبود امکانات مناسب در نمازخانه مدرسه، تبلیغات بر ضد دین و مذهب در فضای مجازی بیشترین تاثیر را بر کاهلی دانش آموزان نسبت به نماز داشته است. آگاه ساختن والدین، عادت دادن دانش آموز به نماز، اصل آسانگیری در آموزش مسائل دینی، انتخاب دوست خوب و... از بهترین راه حلهای درمان کاهلی دانش آموزان در نماز با توجه به فرمایشات امام سجاد (علیه السلام) است.