چکیده:
هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی روش بارکلی به والدین دانش آموزان دوره ابتدایی مبتلا به علایم بیش فعالی/ نقص توجه در کارکردهای اجرایی و علایم بیش فعالی مدارس ابتدایی شهرستان فردیس بود. روش تحقی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود، و جامعه آماری کلیه والدین دانش آموزان ابتدایی منطقه 2 شهرستان فردیس بود. برای تعیین حجم نمونه از بین مدارس منطقه 2 یک مدرسه انتخاب شد و سپس پس از شناسایی دانش آموزان مشکوک به بیش فعالی و مصاحبه با والدین آنها، 20 نفر از والدین دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بیش فعالی کانرز فرم والدین و پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز بود. برای تحلیل داده ها از دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریاس نشان داد که روش آموزش بارکلی به والدین بر علایم بیش فعالی دانش آموزان موثر بوده، وباعث کاهش بیش فعالی آنها شده است (005/0>P). همچنین نشان داد که آموزش بارکلی به والدین در کارکردهای اجرای دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی موثر بوده است (005/0>P). بنابراین استفاده از آموزشهای مبتنی بر این روش و آموزش آن به والدین دارای دانش آموزان دوره ابتدایی دارای اختلال نقص توجه/بیش فعال، برای درمان آنها پیشنهاد می شود.
خلاصه ماشینی:
3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج چکیده هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی روش بارکلی به والدین دانش آموزان دوره ابتدایی مبتلا به علایم بیش فعالی/ نقص توجه در کارکردهای اجرایی و علایم بیش فعالیِ مدارس ابتدایی شهرستان فردیس بود.
کارکردهای اجرايي م Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition: DSM-5 Abikoff Aronstein Nigg Rapport, Alderson, Kofler, Sarver, Bolden & Sims Executive Functions Jacobson, Williford, & Pianta Fuhs, Nesbitt, Farran & Dong Brown در بر ميگيرند كه در قالب فعاليت هايي از قبيل توجه پايدار در حين انجام تكاليف، تصميم گيري براي انجام تكاليف، برنامهريزي و سازماندهي مراحل انجام تكليف، خود آغازگري، خود تأملي و انعطاف پذيري لازم براي دستيابي فرد به هدف تعيين شده، تعريف شده اند(قمری گیوی، نریمانی و محمودی، 1391).
در ایران در زمینه اثر بخشی روش بارکلی بر مشکلات رفتاری کودکان بیش فعال نتایج پژوهش سید جوادی، برجعلی و برجعلی(1393) نشان داده است این درمان می تواند تکانشگری، مشکلات یادگیری، رفتارهای مقابله ای و بیش فعالی را کا سهرابی، اسدزاده و عرب زاده کوپانی(1392) در پژوهشی با عنوان اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان پیش دبستانی به این نتیجه رسیدند که این آموزش بر کاهش علائم نافرمانی موثر بوده است ولی این تاثیر بین دختران و پسران تفاوت معنی داری نداش بر اساس آنچه مطرح شد با توجه به اهمیت و پیامدهای اختلال نقص توجه/بیش فعالی ضرورت انجام مداخلاتی کارا ضروری به نظر می رسد.
با Pettrone Self regulation Davidson Amso, Anderson, & Diamond Behavioral inhibition Fabiano, Pelham, Coles, Gnagy, Chronis-Tuscano, Reyno & McGrath خلاء های پژوهشی در این زمینه هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزش رفتاری بارکلی به والدین در کارکردهای اجرایی و علائم بیش فعالی دانش آموزان چهارم ابتدایی میباشد.