چکیده:
بانکداری اسلامی با توجّه به ماهیّت آن نیازمند نوع خاصّی از شیوه های نظارتی به منظور انطباق فعالیّت های نظام بانکی با اصول و قوانین شریعت میباشد. در این پژوهش سعی شده که ضرورت وجود نظارت شرعی در نظام بانکی با مبانی فقهی چون قاعده نفی غرر، ممنوعیّت ربا، لاضرر، حفظ مصالح عموم، و عدم معصومیّت حاکمان توجیه گردد و مستندات قانونی متعدّدی نظیر اصل دو، چهار و هفتاد و یکم قانون اساسی و همچنین فلسفه وجودی تصویب قانون عملیّات بانکی بدون ربا و دیگر مقرّرات مرتبط، بر لزوم نظارت شرعی در این زمینه تأکید و بررسی شود. مؤسسات بین المللی مالی اسلامی، راهکارهایی را به منظور اجرایی شدن نهاد مذکور در سیستم بانکداری کشورهای اسلامی ارائه نموده اند که در بیشتر کشورهای با ساختار بانکداری اسلامی اعمال گردیده است. در ایران نیز طی چندسال اخیر، شاهد تثبیت نسبی جایگاهی با شأن نظارتی، اجرایی و تقنینی برای ناظر شرعی هستیم؛ لیکن سیستم بانکی کشور تا اجرایی شدن و شهود نتایج نظارت شرعی هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد. رفع موانع و ارائه راهکارهای اجرایی نمودن نظارت شرعی نیازمند بررسی مبانی فقهی، تبیین راهکارها و آموزش اجرایی نمودن آن می باشدکه هدف از این تحقیق را نیز به خود معطوف نموده است. موضوع فوق، در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی از نگاه فقهی حقوقی، مورد مدّاقه و بررسی قرار گرفته است.
One of the emerging topics is the discussion of transgenic substances and their rulings in jurisprudence, which are directly related to the health of married couples. Alimony is one of the Muslim rights of a woman over a man in the case of submissiveness and non-marriage of the woman. One of the examples of alimony is the discussion of nutrition and food, which is recommended in verses and traditions to eat healthily. Genetically modified materials as one of the sources of food preparation in the current era, considering that in jurisprudence, it is faced with two views in favor and against, and each view has its own evidence, has a direct relationship with the health of couples' relationships in the discussion of food and nutrition. The present study first examined the nature of transgenic materials, jurisprudential views, and their evidence in this field, and then, by choosing Mukhtar's point of view, it discussed the role of these materials in the health of couples' relationships from the point of view of jurisprudence with a descriptive and analytical method. The results obtained are that, firstly, Mukhtar's point of view in this field is the point of view of the solution of transgenic materials, because the arguments of the opponents are facing serious challenges; And secondly, according to Mokhtar's point of view, the use of transgenic materials for nutrition and sustenance is permissible and there is no problem.
خلاصه ماشینی:
٢-١-٢- آسيب رساندن به طبيعت يکي از معايب ديگري که براي تراريخت مطرح ميشود آسيب رساندن به طبيعت است ؛ با اين بيان که وقتي در توليد محصول تراريخته از سموم علف کش استفاده مي شود قطعا به طبيعت آسيب وارد خواهد شد و بسياري از موجودات زنده خاک، گرده افشان ها زنبور ها و پروانه ها را از بين خواهد برد و يا وقتي ژن مقاومت به يک آفت به يک گياه منتقل شود آن گياه تبديل به يک کارخانه سم خواهد شد که قطعا اين کارخانه بجز آفات بسياري از حشرات مفيد را هم از بين خواهد برد و مشکلاتي در چرخه اکوسيستم و تنوع زيستي ايجاد خواهد کرد؛ بنابراين محصولات تراريخته در نقطه مقابل کشاورزي ارگانيک قرار داشته و کشاورزي ارگانيک به هيچ وجه محصولات تراريخته را در توليد مورد قبول ندارد و از آنها استفاده نمي کند، چون اين محصولات را برخلاف نظام سازمان يافته طبيعت و چرخه اکوسيستم طبيعت ميدانند؛ از اينرو هيچگاه اين محصولات نميتواند جايگزين شود (عمراني، ١٣٩٥: ٢٠).
(27 ٣- ديدگاه هاي فقهي در مواد تراريخته در خصوص مسأله بيوتکنولوژي و تراريخت و محصولات تراريخته يا دستکاري شده ، دو ديدگاه در فقه مطرح مي باشد: عده اي مخالف تراريخت و توليد محصولات تراريخته بوده و توليد آنها را جايز نمي دانند و دسته ديگر تراريخت و توليد محصولات ترايخته را جايز مي دانند (غني زاده و طباطبائي ، ١٣٩٧: ٢٦٩)؛ هر دو دسته براي اثبات ديدگاه خود به ادله اي تمسک مي کنند که ضمن بيان ادله هر يک از اين ديدگاه ها، مورد بررسي قرار گرفته و نظر مراجع در اين زمينه ذکر و نظر مختار بيان مي شود.