چکیده:
امروزه با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، سازمانها و شرکتها، برای پاسخگویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش نیازمند کارآفرینی استراتژیک هستند؛ از این رو مدلهای مختلفی برای آن ارائه شده است. مقاله حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب، یافتههای مطالعات صورت گرفته در این خصوص را به صورت نظاممند بررسی کرده و براساس فرایند شکلگیری و دستاورد خروجی، به تحلیل آنها بپردازد. برای این منظور، با مراجعه به اسناد و مدارک معتبر قابلدسترس در سایتها و پس از بررسی اطلاعات منابع انگلیسی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ و فارسی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، از میان انبوه مقالات اولیه، ۸۸ مقاله مناسب شناسایی شدند. به منظور تحلیل مقالات منتخب، مفاهیم تشکیلدهنده و مؤلفههای تأثیرگذار، از روش تحلیل محتوا و به منظور اعتبارسنجی مفاهیم استخراج شده، از روش پنل دلفی با حضور تعدادی از صاحب نظران و خبرگان استفاده شد. در پایان یافتههای پژوهش در قالب پنج مؤلفه رهبری، نگرش، منابع، فرصتشناسی و یادگیری نوآورانه و ده زیرمؤلفه ویژگیهای فردی، ویژگیهای مدیریتی، سازمانی، فرهنگی اجتماعی، مالی، غیرمالی، مسیر کشف و خلق، بهره برداری، آموزش و خلاقیت و نوآوری و ۴۹ مفهوم، شناسایی و طبقه بندی شدند. همچنین رتبه و اهمیت نظرات خبرگان درباره مؤلفههای کارآفرینی استراتژیک به ترتیب ویژگیهای رهبری، فرصت شناسی، یادگیری نوآورانه، نگرش و منابع می باشد.
Today, according to the increasing trend of environmental changes and developments, organizations and companies need strategic entrepreneurship to respond effectively to their environmental needs; Therefore, different models have been presented for it. The present article is trying to systematically examine the findings of the studies conducted in this regard using the meta-combination method and analyze them based on the formation process and the output achievement. For this purpose, by referring to the authentic documents and documents available on the sites and after reviewing the information of English sources from 2000 to 2019 and Persian from 1380 to 1398, 88 suitable articles were identified from the mass of primary articles. In order to analyze the selected articles, constituent concepts and influential components, the content analysis method was used, and in order to validate the extracted concepts, the Delphi panel method was used with the presence of a number of experts. At the end of the research findings in the form of five components of leadership, attitude, resources, opportunism and innovative learning and ten sub-components of individual characteristics, managerial, organizational, cultural, social, financial, non-financial, path of discovery and creation, exploitation, education and creativity and innovation. And 49 concepts were identified and classified. Also, the rank and importance of experts' opinions about the components of strategic entrepreneurship are in the order of leadership characteristics, opportunism, innovative learning, attitude and resources.