چکیده:
در طرح مسئولیت بینالمللی دولتها، موارد عام مسئولیت بینالمللی دولت مشخص شده است. قابلیت استفاده این موارد در روند داوری در مرکز ایکسید، محل مناقشه است. طبق کنوانسیون و رویه مرکز داوری ایکسید، در غیاب توافق مصرح در توافقنامه داوری، مسئولیت دولت بر اساس کنوانسیون ایکسید و قواعد حقوق بینالملل عرفی، قابل طرح در مرکز داوری بینالمللی ایکسید است. تعهدات مطلق دولت سرمایهپذیر در حوزه امنیت سرمایهگذاری، قابلیت انطباق با مواد طرح کمیسیون حقوق بینالملل مسئولیت دولتها را دارد. اطلاق مواد طرح مسئولیت دولت و پیشنویس آن، دلیل دیگری بر عدم توجه به حقوق داخلی در جهت فرار از مسئولیت بینالمللی در رویه داوری ایکسید است و موجب ثبات در حوزه سرمایهگذاری بینالمللی خواهد شد. از سوی دیگر، توسعه مفهوم حقوق بشر حمایت از سرمایهگذار خارجی در راستای احراز مسئولیت مطلق دولت سرمایهپذیر در رویه داوری ایکسید، حاکی از مسئولیت مطلق دولت سرمایهپذیر در راستای منافع کشورهای توسعه یافته است که این امر بالتبع موجب تحدید حاکمیت دولت سرمایهپذیر و در نتیجه، تضییع حاکمیت ملی و یکجانبهگرایی و نهایتاً تمایل دولتها به خروج از کنوانسیون ایکسید خواهد شد.
In Draft Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts, the general notions related to the international responsibility of states are specified. However, this is doubtful whether these notions can be used in the ICSID arbitration process. According to the convention and the procedure of the ICSID Arbitration Center, in the absence of an explicit agreement in the arbitration agreement, state responsibility based on the ICSID Convention and the rules of customary international law can be brought to the attention of the ICSID International Arbitration Center. The absolute obligations of the investee state concerning investment security are compatible with the Draft Articles on Responsibility of States. The application of the provisions of the Draft Articles on Responsibility of States is another reason for ignoring domestic laws to avoid international responsibility in the ICSID arbitration procedure and will contribute to stability in the field of international investment. On the other hand, the development of the concept of human rights to support the foreign investor for the purpose of establishing the absolute responsibility of the investee state in the ICSID arbitration procedure indicates the absolute responsibility of the investee state for the benefit of developed countries, which consequently limits the sovereignty of the investee state and as a result will lead to the violation of national sovereignty, unilateralism, and finally, the states’ tendency to withdraw from the ICSID Convention.
خلاصه ماشینی:
به همين دليل ، مواد طرح کميسيون حقوق بين الملل در خصوص مسئوليت دولت ، در موارد بسياري با مفهوم مسئوليت دولت در تعهدات ناشي از قراردادهاي سرمايه گذاري انطباق کامل دارد؛ لذا انتساب مسئوليت دولت در اين مقاله با رويکرد ديوان داوري ايکسيد در پرونده هاي مختلف به مثابه قاعدة مسلم و پذيرفته شده در حقوق بين الملل عرفي بررسي ميشود.
٣. پرواضح است که هر چند مواد پيش نويس کميسيون حقوق بين الملل در مورد مسئوليت دولت ها در شکل سند الزام آور تنظيم نشده ، ليکن صرف نظر از ارزش علمي مصوبات کميسيون ، اهميت اين مواد به عنوان تدوين و تبلور اصول و قواعد حاکم بر رويۀ ديوان داوري ايکسيد مورد کاوش قرار گرفته و آن گاه مفهوم سرمايه گذاري و ارتباط آن با اعمال تجاري و حاکميتي مورد مداقه قرار ميگيرد تا اينکه نحوة انتساب مسئوليت دولت در دعاوي سرمايه گذاري در روند داوري معلوم شود.
com/en/ document/decision/pdf/fr-agip-s-p-a-v-peoples-republic-of-the-congo-sentence friday-30th-november- 1979: En outre, l’article 11 de l’accord déclare que dans le cas où des modifications seraient apportées au droit des sociétés, des dispositions appropriées seront adoptées afin que ces modifications ne touchent pas la structure et la composition des organes de la société prévues dans l’accord et le statut de cette dernière, lequel prévoit pour la société une durée de 99 ans; Al-adba, Nasser Mechin, The Limitation of State Sovereignty in Hosting Foreign Investments and TheRole of Investor-StateArbitration to Rebalance the Investment Relationship, phd thesis, Manchester University, 2014, p.