چکیده:
بهمن نامه اثر ایرانشاه ابی الخیر، در رابطه با سرگذشت بهمن، فرزند اسفندیار است. شاعر با در نظر داشتن آثار پیش از خود، همچون متون کهن اوستایی و پهلوی و نیز، کتب حماسی برجسته از جمله شاهنامۀ فردوسی، منظومۀ خود را تألیف کرده است. در این تحقیق، با روش توصیفی - تحلیلی و رویکرد مقایسهای، اصالت روایات اساطیری مربوط به بهمن نامه و انطباق آنها با روایت شاهنامۀ فردوسی و سایر متون منظوم حماسی کاویده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ایرانشاه در سرایش بهمن نامه و پرداختن به زندگی بهمن، در روساخت داستان، بیش از همه تحت تأثیر شاهکار فرزانۀ توس بوده است؛ اما به لحاظ تأثیرپذیری روایی، منابع و مآخذ دو شاعر متفاوت و بهتبع، پرداختن به زندگی بهمن در شاهنامه و بهمن نامه هم، ناهمسان شده است. در مقابل، شباهتهای بهمن نامه و فرامرزنامه پیرامون روایت شخصیّت بهمن بسیار جالب توجّه و شبیه یکدیگر است.
Bahman-Nameh by Iranshah Abi-al-Khair, in relation to the story of Bahman, is the son of Esfandiar. The poet composed his poem keeping in mind the works before him, such as Avesta and Pahlavi texts, as well as prominent epic books such as Ferdowsi's Shahnameh. In this research, with a descriptive-analytical method and a comparative approach, the authenticity of mythological narratives related to Bahmannameh and their compatibility with the narrative of Ferdowsi's Shahnameh and other epic texts have been investigated. The results of the research show that Iranshah was most influenced by the masterpiece of Farzane Tus in composing Bahmannameh and dealing with Bahman's life, in the construction of the story. However, in terms of the effectiveness of the narrative, the sources and sources of two different poets, and consequently, dealing with Bahman's life in Shahnameh and Bahmannameh have also become dissimilar. On the other hand, the similarities between Bahmannameh and Faramaraznameh regarding the narration of Bahman's personality are very interesting and similar to each other.