چکیده:
هدف: هدف این پژوهش اثربخشی بازی درمانی به سبک آدلری بر جرات ورزی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کازرون بوده است. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 14000 هزار نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کازرون بود. حجم نمونه پژوهش 30 نفر بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر هفته یک جلسه 2 ساعته 10 تا 12) در معرض بازی درمانی به سبک آدلری بختیاری و همکاران (1396) قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه جرات ورزی لی (1985) بود. به منظور تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج: یافته ها نشان داد که بین میانگین جرات ورزی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری در سطح (0001/P<) وجود دارد، به عبارت دیگر بازی درمانی به سبک آدلری باعث بهبود جرات ورزی در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه گردید. نتیجه گیری: نتیجهگیری کلی پژوهش نشان داد که با تقویت بازی درمانی به سبک آدلری در بین دانش آموزان میتوان به بهبود جرات ورزی آنان در مدارس کمک فراوانی نمود.
Introduction: The purpose of this research was the effectiveness of Adlerian play therapy on the
courage of elementary school students in Kazeroon city.
Method: The present research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design
with a control group. The statistical population of the present study was 14,000 students of
elementary school in Kazerun city. The sample size of the research was 30 people who were selected
by purposeful sampling and were replaced in two experimental and control groups. After the pre-test,
the experimental group was exposed to play therapy in the style of Adler Bakhtiari et al. The
instrument of the present research was Lee's courage-exercise questionnaire (1985). In order to
analyze the data, the statistical method of covariance analysis was used.
Findings: The findings showed that there is a significant difference between the mean of boldness in
the experimental group and the control group (P<0001), in other words, Adlerian style play therapy
increases boldness in the subjects of the experimental group. compared to the witness group.
Conclusion: The general conclusion of the research showed that by strengthening the Adlerian style
of play therapy among students, it can be greatly helped to improve their courage in schools.
خلاصه ماشینی:
جراتورزی رفتاری بین فردی است که شامل ابراز صادقانه و نسبتا صریح افکار و احساسات است به - Parent-child relationship play therapy2- Kuosmanen - DaSilva - Assertiveness نحوی که از نظر اجتماعی مناسب بوده و احساسات و آسایش دیگران نیز در آن مدنظر باشد.
تکنیکهای بازیدرمانی بر پایه این نظرگاه است که چنین فعالیتهایی آینه زندگی عاطفی و تخیلات کودک هستند و کودک - Ray - Niec - Coşkuntürk - DaSilva - Bellinson را قادر می سازند که احساساتش را در قالب بازی نشان دهد و نگرشها و روابط تازهای را در فعالیتهایش آزمایش و تجربه کند.
The Quarterly Journal of Approach to Philosophy in Schools and Organizations Year 2, Number 1, Spring 2023, Pages 1 to 12 Studying the relationship between emotional intelligence and metacognition with problem solving skills in first year high school students in Shiraz Amal Sheikhani: Education employee of Shadgan city.
Results and discussion: The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between emotional intelligence and metacognition with problem solving skills in first year high school students of smart and normal schools in Shiraz.
The findings of Table 1 showed that the correlation coefficient between emotional intelligence and problem-solving skills with metacognition in first-year high school students is significant.
The findings of Tables 3 and 4 showed that the correlation coefficient between problem solving skills and metacognition in first secondary students of smart schools is significant.
The findings of Tables 3 and 4 show that the correlation coefficient between problem solving skills and metacognition is significant in the first secondary school students of normal schools.