چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مسئولیت پذیری بر اساس رویکرد گلاسر بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر کاکی در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شده است.روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 512 نفر از دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر کاکی بود. حجم نمونه پژوهش 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری داده ها از پروتکل آموزش مسئولیت پذیری بر اساس رویکرد گلاسر و پرسشنامه خودکارآمدی شرر (2004) استفاده گردید. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که آموزش مسئولیت پذیری بر اساس رویکرد گلاسر موجب بهبودخودکارآمدی آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است که نشان از تاثیر مثبت آموزش مسئولیت پذیری بر اساس رویکرد گلاسر بر خودکارآمدی در آزمودنی های گروه آزمایش نسبت به گروه گواه دارد.نتیجه گیری: نتیجه گیری کلی پژوهش نشان داد که با تقویت آموزش مسئولیت پذیری در بین دانش آموزان دختر می توان به بهبود خودکارآمدی آنان در مدارس کمک فراوانی نمود.
Introduction: The present study was conducted with the aim of the effect of responsibility training based on Glaser's approach on the self-efficacy of first secondary school girls in Kaki city in the academic year of 2020-2021.
Method: The present research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the present study included 512 female students of the first secondary school in Kaki city. The sample size of the research was 30 people by purposive sampling method. To collect data, responsibility training protocol based on Glasser's approach and Scherer's self-efficacy questionnaire (2004) were used. Data were analyzed using analysis of covariance.
Findings: The results of the research showed that accountability training based on Glaser's approach has improved the self-efficacy of experimental group subjects compared to the control group, which shows the positive effect of accountability training based on Glaser's approach on self-efficacy in experimental group subjects compared to the control group has proof.
Conclusion: The general conclusion of the research showed that by strengthening responsibility training among female students, it can be greatly helped to improve their self-efficacy in schools.
خلاصه ماشینی:
چكيده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مسئولیت پذیری بر اساس رویکرد گلاسر بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر کاکی در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شده است.
بین داشتن مهارت های مختلف با توان ترکیب آنها - Efficacy - Aro - Bandura - Breuninger - Hong - Zhang - Lauermann - Kawajiri - Lu - Ooi به روش های مناسب برای انجام وظایف در شرایط گوناگون، تفاوت آشکار وجود دارد.
ایجاد حس مسئولیت پذیری در دانش آموزان، نقش مهمی در آیندهی - Paananen - Toledano - Boyce - Santos - Breuninger - Shin - Smith - Kinney - Pandey 0- Yikar - Durkin - Gimenez - Helker 4- Penberthy 5- Vlachos شغلی، تحصیلی و زندگی شخصی آنها دارد که باید از همان دوران ابتدایی و دبستان، در دانش آموزان تقویت شود.
بررسی و تبیین فرضیه فوق نشان می دهد آموزش مسئولیت پذیری بر اساس رویکرد گلاسر از جمله روش های آموزشی است که می تواند بر میزان خودکارآمدی دانش آموزان تاثیرگذار باشد.
آموزش مسئولیت پذیری بر اساس رویکرد گلاسر از جمله - Boyce روش های آموزشی است که می تواند بر میزان خودکارآمدی دانش آموزان تاثیرگذار باشد.
The effectiveness of Glaser-style accountability training on students' self-efficacy and happiness, the sixth national conference of modern studies and research in the field of educational sciences, psychology and counseling in Iran, Tehran.
ir Investigating the role and place of science in the revival of Islamic civilization from the perspective of Nahj al-Balagha Mahbobeh Moji: MA in Psychology, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.