چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور مطالعه میزان درک دانشجومعلمان سال اول و دوم رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در مورد برخی مفاهیم پایه موضوعات ترمودینامیک و سینتیک شیمیایی و استخراج کج فهمی های موجود در بین آنها انجام شده است.روش کار: جامعه آماری پژوهش دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی و روش جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته حاوی تعدادی سوال درباره مفاهیم مورد نظر بود که روایی و پایایی آن بررسی و تایید شد. نتایج: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که برخی از دانشجویان این دانشگاه در درک این مفاهیم مشکل دارند و کج فهمی هایی مشابه با کج فهمی های گزارش شده در منابع علمی برای دانش آموزان دوره متوسطه دارند. مشخص گردید که استفاده از استدلال ترمودینامیکی برای حل مسائل سینتیکی، عدم توانایی در استفاده از دانش خود برای یک حل مسئله معین و نقش کتابهای درسی از علل پیدایش برخی کج فهمی ها در میان دانشجومعلمان است.نتیجه گیری: نتیجه گیری کلی پژوهش نشان داد که درباره تفسیرهای نادرست احتمالی دانشجومعلمان باید هوشیاری کافی وجود داشته باشد تا احتمال بروز کج فهمی کاهش یابد. معرفی تعاریف همراه با نشان دادن کاربردها در مورد مسائل خاص و بحث در مورد کج فهمی های رایج پیشنهاد پژوهش حاضر برای پیشگیری از برداشت نادرست دانشجویان است.
Introduction: The present study was conducted in order to study the level of understanding
of the first and second year student teachers in the chemistry education department of
Farhangian University of East Azarbaijan about some basic concepts of thermodynamics
and chemical kinetics and to extract the misunderstandings among them.
Method: The statistical population of the research was student teachers in the field of
chemistry education and the method of data collection was a researcher-made questionnaire
containing a number of questions about the intended concepts, whose validity and reliability
were checked and confirmed.
Findings: The results of the study showed that some students of this university have
difficulty in understanding these concepts and have misunderstandings similar to the
misunderstandings reported in scientific sources for secondary school students. It was found
that the use of thermodynamic reasoning to solve kinetic problems, the inability to use one's
knowledge to solve a certain problem, and the role of textbooks are among the causes of
some misunderstandings among student teachers.
Conclusion: The general conclusion of the research showed that there should be enough
vigilance about the possible misinterpretations of student teachers to reduce the possibility
of misunderstanding. Introducing definitions along with showing applications on specific
issues and discussing common misunderstandings is the suggestion of the current research
to prevent students' misconceptions.
خلاصه ماشینی:
چكيده مقدمه: پژوهش حاضر به منظور مطالعه میزان درک دانشجومعلمان سال اول و دوم رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در مورد برخی مفاهیم پایه موضوعات ترمودینامیک و سینتیک شیمیایی و استخراج کج فهمی های موجود در بین آنها انجام شده است.
یافته های تحقیق نشان می دهد که ترمودینامیک شیمیایی موضوعی مملو از مشکلات مفهومی و مفاهیم جایگزین برای Kambouri Bayraktar Canpolat Taber Tan Barke دانشجویان است و اکثر آنها فاقد درک ابتدایی مفاهیم ترمودینامیکی هستند.
نتایج به وضوح نشان می دهد که مفاهیم اساسی در مورد سرعت واکنش توسط برخی از معلمان شرکت کننده در این مطالعه به سختی قابل درک است، اگرچه همه آنها سال ها شیمی را در کلاس های خود تدریس کرده اند.
همچنین در مطالعه ای درباره درک مفاهیم سرعت واکنش و مکانیسم واکنش دیگری که با مشارکت تعداد محدودی از دانشجو معلمان شیمی انجام شده است با وجود محدودیت های موجود نتایج مشابهی به دست آمده است.
ir The effect of responsibility training based on Glaser's approach on the self-efficacy of female first secondary school students in Kaki city Fatemeh Heydari Vahed: MA, Department of Psychology, Payam Noor University, Bushehr, Iran.
Examining and explaining the above hypothesis shows that accountability training based on Glaser's approach is one of the educational methods that can affect students' self-efficacy.
Responsibility training based on Glaser's approach is one of the educational methods that can affect the level of self-efficacy of students.
Conclusion: The general conclusion of the research showed that by strengthening responsibility training among female students, it can be greatly helped to improve their self-efficacy in schools.
Keywords: responsibility training, self-efficacy, female students.