چکیده:
کی از وجوه تمایز صوفیه نسبت به سایر فرقهها و نحلهها، موضوع شطح و طامات بوده که از قضا یکی از جنجالیترین ویژگیهای گفتاری این قشر بودهاست. در این پژوهش به بررسی جریان تمایززدایی در عرفان با تأکید بر پدیده شطح و طامات از آغاز تا قرن نهم هجری پرداختهایم. نتایج پژوهش نشانمیدهد که اگرچه عرفا در ابتدا برای متمایزساختن خود از سایر جریانهای فکری، به برخی آداب و رسوم و رفتارهای خاص رویآوردهاند، اما رفتهرفته این تمایزیابیها مورد انتقاد و مخالفت دو گروه قرارگرفتهاست؛ گروهی که بهمنظور تخطئه کلیّت عرفان، سنّتهای ویژه عرفا را دستاویز هجمۀ خود قراردادهاند و گروه دیگری که از قشر عرفا، اقدام به مبارزه با این افراط و ردّ و انکار برخی ویژگیهای رفتاری و گفتاری عرفا کردهاند. بنابراین موج تمایززدایی از عرفان که از ابتدای شکلگیری این جریان فکری به حیات خود ادامهدادهبود، رفتهرفته شدیدتر و همهگیرتر شد و از آنجا که خود عرفا نیز با اتّکا به نقد درونگفتمانی، به پایش و پالایش آداب و رسوم غیرعادی عرفان پرداختند، شطح و طامات نیز مورد هجمه قرارگرفت و بعدها صوفیه بنا به مصلحت خویش و به منظور پاسداری از اعتقادات و باروهای اصیل خویش، شطح و طامات را که زمانی وجه ممیّزۀ عرفان بود، بهدلیل جنجالآفرینی و حاشیهسازیاش، از گفتار و سیرۀ خویش زدودند
One of the distinguishing features of Sufism from other sects has been the issue of flattery, which ironically has been one of the most controversial features of this group. In this research, we have studied the process of differentiation in mysticism with emphasis on the phenomenon of Shath and Taamaat from the beginning to the ninth century (AH). The results show that although mystics initially resorted to certain customs and behaviors to distinguish themselve from other currents of thought, these distinctions were gradually criticized and opposed by both groups. A group that has used the special traditions of mystics as a pretext for its transgression in order to transcend the totality of mysticism, and another group of mystics who have tried to fight against these extremes and deny some behavioral and speech features. Thus, the wave of differentiation from mysticism had continued from the beginning of the formation of this current thought and became more and more intense and pervasive, since the mystics themselves, relying on critique within the discourse began to monitor and refine unusual customs. They practiced Mysticism, Shath and Taamaat were also attacked, and later, in their own interest and in order to protecting their original beliefs and fortifications, Shath and Taamaat, which were the hallmark of mysticism, due to its controversy and marginalization, were attacked. Sufis erased their speech and character of Taamaat.