چکیده:
صحبت از قوم و قومیت، آن هم دراین چند سرفصل کوتاه اندکی از گستردگی و جامع بودن این مفهوم میکاهد
وکار ما را نیز دشوار میگرداند. طی سالهای گذشته به دلیل شرایط نوین اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی که ناشی از
صنعتی شدنء سواد آموزی» مهاجرت و جهانی شدن است عناصر تشکیل دهنده ی این مفاهیم دچار دگرگونی شده است
و این دگرگونی بر تعاریفی که گروههای قومی و اقشار جامعه از خود ارائه میدهند بیتاثیر نبوده و آنها را نیز دچار
تحول گردانیده است.
دراین مقاله که نتیجه ی اتنوگرافی (مردم نگاری) در یکی از مناطق شرقی مازندران است. سعی شده که این
تحولات را در بین گروههای قومی ساکن در این منطقه به نمایش بگذاریم. قوم مفهومی است که از دو جنبه قابل
بررسی به نظر میآیدء یک جنبه ی آن عناصری است که افراد یک منطقه خود را به عنوان قوم میشناسند و بین خود و
دیگری تمایز قائثل میشوند (درونی) و دیگری عناصری استکه دیگران آنها را به عنوان یک قوم در نظر
می گیرند (بیرونی).
در ادامه ی بحث به مرزهای قومی که بین اقوام ساکن در منطقه وجود داشت پرداختیم و بین آنها دست به نوعی
مقایسه زدیم که دریابیم آیا این اقوام که ریشههای یکسانی ندارند اما در یکمنطقه بایکدیگر زندگیمیکنند بینخود
دیوارکشیده و خودرا ازیکدیگرمجزا میگردانند؟ مشکل ویژهای که این منطقه با آن دست به گریبان است و بیش از همه
بر آن تاثیر گذاشته در مجموع بیکاری است که آسیبهای دیگری چون اعتیاد و مرگ حادثه ساز (موتورسیکلت و روی
دکل) را به همراه میآورد.
Discussion of ethnicity and nation in this summary will reduce its comprehensiveness and
extension and make the task difficult. During past years, because of modern social, economical
and cultural conditions due to industrialization, literacy, immigration and globalization, the basic
elements of these concepts were changed and these changes affected definitions ethnic groups
and societies have provided and have changed them thoroughly.
In this article that is ethnography from eastern part of Mazandaran, we tried to show the changes
have occurred among ethnic groups live in this area. Nation is a concept that can be studied from
two points of views. One aspect is the elements that causes people of an area know themselves as
a tribe and discriminate between others and themselves (internal) and the other people see them
as a tribe. (External)
In following, we paid attention to ethnic borders between people reside in this area and have
compared them to know if these people who live in this area and have no common root know
themselves separate from other people? An important problem of people of this area is
unemployment that brought them other problems like addiction and death due to accident
(motorcycle and power cable).
خلاصه ماشینی:
به عنوان مثال یکی از یافته های جالب توجه در مطالعات اخیر این است کـه گـروه هـای غیرفارسی زبان به ویژه جمعیت آذری زبان ساکن در فلات ایران ریشه ژنتیکی مشترکی بـا اقـوام تـرک زبـان سـاکن در کشور ترکیه و اروپای شرقی ندارند و برعکس شاخص تمایز ژنتیکی آن ها با سایر گروه های ساکن در فلات ایران به ویژه فارسی زبانان نزدیک به صفر است و این نشان گر ریشه ژنتیکی مشترک آن ها در اعماق تاریخ این مرز و بوم یعنی حتـی هزاران سال قبل از اینکه نامی از ایران یا اقوام آریایی در میان بوده باشد است .
با وجود این ، گروه های قومی با توجه به تقسیم بندی های متنوعی که از جهات چندگانه از قومیت در بخش نخست شده ، بازهم ازنظر ملیت ، مذهب و منطقه تا حدودی هم پوشانی متقابل دارند یعنی اکثـر آن هـا مسـلمان بـوده و ایرانـی هستند و در منطقه ی جنوب دریای خزر ساکن اند و این نقاط مشترکی بر آنان است .
منطقه ی مورد بررسی: به منظور ارائه ی توصیفی کامل و جامع از منطقه گلوگاه نیاز است که ابتدا از مازندران آغاز کرده سپس ساری را بـه طورمختصر توضیح داده و پس از آن به بهشهر رسیده و گلوگاه را در ذیل آن بیان نماییم دلیل این سیرتاریخی این اسـت که گلوگاه از ابتدا به صورت یک منطقه ی جدا شکل نگرفته بلکه به عنوان یکی از بخش های بهشهر از ولایت های سـاری بوده است .