چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی واژه تربیت سیاسی به عنوان کنش گفتاری- هرمنوتیکی در اندیشه امام خمینی و آیتالله خامنهای در حوزه آموزش و پرورش با تأکید بر نقش معلم بود. بدون شک کنش گفتاری با هدف تغییر در عرصه عمل، ایراد میشود و زمینهها و شرایط متفاوت در جهتگیری واژگان تأثیرگذار هستند. روش پژوهش، نظریه کنش گفتاری و بهتبع آن هرمنوتیک اسکینر (1978) است که درپی نظریات جان سرل (1969)، ویتگنشتاین (1994) و جان آستین (1975) آمده است و بر کشف نیت مؤلف تأکید خاصی دارد. معنای متن در این پژوهش، مفهوم عام آن شامل کتاب، رساله، سخنرانی، نماد و... است. پژوهش حاضر از یک طرف میتواند ابعاد و جنبههای مختلف تربیت سیاسی را برای دانشآموزان و دانشجو- معلمان روشن سازد و از سوی دیگر به متولیان نظام آموزشی در برنامهریزیهای آموزشی- پرورشی کشور کمک نماید. یافتهها نشان داد که کنش گفتاری امام خمینی در مفهوم تربیت سیاسی، با توجه به شرایط روز و مبانی دینی اسلامی اتخاذ گردید و واژگان همراه با آن یعنی مبارزه، علم با معنویت، توحیدمحوری، مؤمن و متدین، انقلابی بودن، و استقلال ارائه شدند. در کلام مقام معظم رهبری نیز تربیت سیاسی با مقولههای کلان گام دوم انقلاب، تمدن نوین اسلامی، دولت اسلامی، نیروهای مؤمن و انقلابی، مدیریت جهادی، فرهنگ و سیاست، علم و اخلاق پیونده خورده است و به نوعی مسیر انقلاب را در این حوزه مشخص میکند.
The purpose of the present research is to study the term of political upbringing as a
speech-hermeneutic act in the ideas of Imam Khomeyni and Ayatollah Khamene'i within
the educational realm emphasizing on the role of teachers. Undoubtedly, speech act is for
the purpose of making a change in the realm of act and so different situations and
backgrounds are effective on the orientation of words. The research method is based on the
theory of speech act and Skinner's hermeneutics (1978) following the theories of John
Searle (1962), Wittgenstein (1994), and John Austin (1975) which all have a special
emphasis on the intention of the author. The meaning of text in this research is a general
overview involving books, dissertations, speeches, symbols, and so on. The present
research, on the one hand, can clarify different aspects of political upbringing for students
and students-teachers and, on the other hand, assist the officials of the educational system in
planning in the country. The results showed that the speech act of Imam Khomeyni in the
concept of political upbringing is adopted based on up-to-date conditions, Islamic-religious
principles, and also their accompanying terms such as fighting, science along with
spirituality, monotheism, faithfulness, religiosity, revolutionary spirit, and independence.
Likewise, political education in the words of the supreme leader is associated with some
major categories in the second step of the revolution, Islamic modern civilization, Islamic
government, believer and revolutionary forces, Jihadi management, culture and politics,
science and morality and therefore specifies the path of revolution in this field.
خلاصه ماشینی:
com@abdipour١٩٧ چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي واژه تربيت سياسي به عنوان کنش گفتاري- هرمنوتيکي در انديشه امام خميني و آيت الله خامنه اي در حوزه آموزش و پرورش با تأکيد بر نقش معلم بود.
در کلام مقام معظم رهبري نيز تربيت سياسي با مقوله هاي کلان گام دوم انقلاب ، تمدن نوين اسلامي، دولت اسلامي، نيروهاي مؤمن و انقلابي، مديريت جهادي، فرهنگ و سياست ، علم و اخلاق پيونده خورده است و به نوعي مسير انقلاب را در اين حوزه مشخص ميکند.
آنچه پژوهش فعلي را با پژوهش هاي مشابه پيشين متمايز ميکند، نگاه کلان تر به مقوله تربيت سياسي، بررسي مفهوم مذکور به صورت کنش گفتاري- هرمنوتيکي، با توجه به شرايط تاريخي در انديشه امام خميني و مقام معظم رهبري است که در نوع خود به نظر امر بديعي ميباشد.
کنش گفتاري مفهوم تربيت سياسي در انديشه امام خميني، با توجه به هرمنوتيک اسکينري، متناسب با شرايط خاص دوران مبارزه ، پيروزي و تثبيت انقلاب بوده است و اين مفهوم در انديشه مقام معظم رهبري ضمن شباهت در اصول ارزشي و بار ارزشي مفهوم مذکور، با توجه به شرايط دوران رهبري ايشان ، راهبردي کلان تر نيز يافته است که چکيده آن در نظريه هاي تمدن نوين اسلامي و گام دوم انقلاب مشاهده ميشود.
مفهوم تربيت سياسي در انديشه آيت الله خامنه اي آنچه در انديشه مقام معظم رهبري، در امتداد کنش گفتاري امام خميني مطرح ميشود، بر نقش بينظير معلم در ساخت آينده کشور تأکيد کرده و در اين باره ميفرمايند: آينده کشور، آينده دنياي ما، به تلاش امروز آموزش و پرورش وابسته است ؛ اين کم چيزي نيست .