چکیده:
با توجه به اهمیت وجود فضای بانشاط و تعامل دوستانه مدیران ارشد با کارکنان و ترجیح رهبران شوخطبع به رهبران جدی و عبوس، این پژوهش با هدف ارائه مدل رهبری شوخطبعانه در سازمانهای تولیدی با مطالعه صنعت تولید برق حرارتی، به روش کیفی و منطبق بر نظریه دادهبنیاد انجام گرفت. تحقیق از لحاظ ماهیت اکتشافی و از نظر هدف کاربردی- توسعهای است. براساس روش نمونهگیری قضاوتی-هدفمند و با هدف دستیابی به اشباع نظری، با 21 نفر از مدیران ارشد نیروگاهها، که با مفهوم شوخطبعی و بهکارگیری آن در هدایت نیروگاه آشنا بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته برگزار شد. قابلیت اعتماد مصاحبههای انجامگرفته، با آزمون کاپای کوهن تایید شد و ضریب توافق 82 درصد حاکی از توافق خوب بین خبرگان بود. بر اساس تحلیل گزارههای کلامی خبرگان، 135 مفهوم اصلی استخراج و در نهایت 9 مقوله اصلی مشخص گردید. سپس مدل رهبری شوخطبعانه با رویکرد چارمز، با توجه به ویژگیها و مولفههای موثر بر آن برای نخستین بار در سازمانهای تولیدی ایران ارائه شد. نتایج حاکی است که رهبری شوخ طبعانه میتواند در دنیای رقابتی امروز به صنعت تولید برق حرارتی کشور کمک کند تا در بهبود فضای کاری از این سبک بهره برده و به مزیت رقابتی در قبال رقبا دست یابند.
Considering the importance of having a cheerful atmosphere and friendly interaction of senior managers with the employees and the preference of humorous leaders over serious leaders, this research aims to provide a humorous leadership model by studying thermal power generation industry, in a qualitative way according to the Grounded Theory method. The research is exploratory in nature and applied-developmental in terms of purpose. Based on the judgmental-targeted sampling method and with the aim of achieving theoretical saturation, a semi-structured interview was held with 21 CEOs of power plants, who were familiar with the concept of humor and its application. The reliability of the conducted interviews was confirmed by Cohen's kappa test and the agreement coefficient of 82% indicated a good agreement between the experts. Based on the analysis, 135 main concepts were extracted, and finally 9 main categories were identified. Then, the humorous leadership model was presented with the Charmaz approach was presented for the first time in Iran's production organizations, considering its characteristics and components. The results indicate that humorous leadership can help the country's thermal power generation industry in the competitive world to use this style for improving the work environment and gain a competitive advantage over competitors.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل رهبري شوخ طبعانه در سازمان هاي توليدي محسن اشتياقي ، مرجان فياضي عباس نرگسيان ، عليرضا فولادي تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٩/٠٢ تاريخ پذيرش نهايي: ١٤٠١/١٢/٠٧ چکيده باتوجه به اهميت وجود فضاي بانشاط و تعامـل دوسـتانه مـديران ارشـد بـا کارکنـان و تـرجيح رهبـران شوخ طبع به رهبران جدي و عبوس ، اين پژوهش با هدف ارائه مـدل رهبـري شـوخ طبعانـه در سـازمان هـاي توليدي با مطالعه صنعت توليد برق حرارتي، به روش کيفي و منطبق بر نظريه داده بنياد انجام گرفت .