چکیده:
این مقاله با هدف سنجش اثربخشی سه روش سخنرانی، قصهگویی و نمایش خلاق مشارکتی در یادگیری آموزش میراث معنوی همچون مفاهیم گاهشماری با تمرکز بر جشنها و مراسم ایرانی بر دانشآموزان سوم ابتدایی موزه تماشاگه زمان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دبستانی بازدیدکننده موزه بودهاند که از این جامعه آماری90 دانشآموز دختر و پسر به روش تصادفی ساده در قالب آزمایش (گروه سخنرانی به عنوان گروه گواه و دو گروه قصهگویی و نمایش خلاق مشارکتی به عنوان گروه آزمایش) مورد مقایسه قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از تکنیک تحلیل واریانس بین گروهی دو عاملی استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد بین سه روش آموزش قصهگویی، نمایش خلاق مشارکتی و سخنرانی در باب یادگیری میراث ناملموس (گاهشماری) تفاوت وجود دارد. همچنین بین دختران و پسران در باب یادگیری میراث ناملموس (گاهشماری) نیز تفاوت دیده میشود.
The purpose of this article is to evaluate the effectiveness of three methods of lecturing, storytelling and creative creative participation in learning spiritual heritage education such as chronological concepts focusing on Iranian celebrations and ceremonies for third grade students of Tehran Spectacular Museum. Exam and post-test and the statistical population of all primary school students visited the museum. From this statistical population,90 male and female students were randomly selected in the form of experiments (lecture group as a control group and two groups of storytelling and creative participatory drama as Experimental groups) were compared. Two-factor analysis of variance was used to analyze the data and test the research hypotheses.The results of this study showed that there is a difference between the three methods of teaching storytelling, participatory creative acting and lecturing on learning intangible heritage (Calendar). There is also a difference between girls and boys in learning intangible heritage (Calendar).