چکیده:
هدف اصلی پژوهش فراتحلیل عوامل موثر بر مشارکت سیاسی در انتخابات ملی در جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 1396 الی 1401 است. روش تحقیق از نوع فراتحلیل کمی؛ ابزار آن پرسشنامه معکوس؛ جامعه آماری پژوهش؛ 87 تحقیق پیمایشی (علمی –پژوهشی) که 32 موردپژوهش با رعایت روایی، اعتبار و کیفیت پژوهش؛ وجود ضریب همبستگی، حجم نمونه و سطح معنیداری انتخاب شدند. واحد تحلیل هم مقالات پژوهشی است که در پایگاههای علمی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری چاپ شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد بین عوامل فرهنگی (سبک زندگی کاندیدا، شبکه ماهوارهای، تقدیرگرایی، سرمایه فرهنگی، رسانه داخلی، رسانه خارجی، باورهای دینی)، عوامل اجتماعی (تعلق طایفه ای-قومی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، ناکامی اجتماعی، احساس تبعیض اجتماعی)، عوامل سیاسی (فرهنگ و آگاهی سیاسی، مشارکت سیاسی، جامعهپذیری سیاسی، اعتماد سیاسی، احساس اثربخشی سیاسی، رضایت از عملکرد سیاسی، علاقهمندی به سیاست)، و عوامل روانی (عزتنفس، احساس امنیت، احساس انزوا، احساس هویت، احساس بیگانگی)، با مشارکت سیاسی در انتخابات ملی رابطه معنیداری وجود دارد. بر اساس نتایج تحقیق، انتخابات کنشی سیاسی، و جلوهای از مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی است؛ که، رشد دموکراسی، توسعه سیاسی، و تحقق حکمرانی متعالی سیاسی را به همراه دارد. با مشارکت شهروندان در انتخابات، فضای سالم سیاسی رقابتی بوجود میآید، عقلانیت، دموکراسی و جمعگرایی سیاسی محقق میشود. نتایج تحقیق همچنین نشان میدهد در ایران پس از انقلاب اسلامی، میزان مشارکت مردم در انتخابات بالا بوده است، و مردم با حضور در انتخابات، فهم و ذائقه سیاسی، دلبستگی، و تعهد خود به نظام سیاسی را به نمایش گذاردهاند.
The main goal of the research is to study the factors affecting political participation in national elections in the Islamic Republic of Iran in the period of 2017-2022. The method of study is quantitative meta-analysis method; the tool of study is reverse questionnaire; the statistical population of the research; 87 survey research (scientific-research), of which 32 cases were researched with respect to validity, validity and quality of research. Correlation coefficient, sample size and significance level of each research were selected. The sampling is non-probability-targeted method. The unit of analysis is the research articles published in scientific databases approved by the Ministry of Science, Research and Technology. The research findings show that there is a significant relationship between cultural factors(candidate's lifestyle, satellite network, fatalism, cultural capital, domestic media, foreign media, religious beliefs), social factors (tribal-ethnic affiliation, social trust, social cohesion, social failure, feeling of social discrimination), political factors(political culture and awareness, political participation, political sociability, political trust, sense of political effectiveness, satisfaction with political performance, interest in politics), and psychological factors (self-esteem, sense of security, sense of isolation, sense of identity) , feeling of alienation), with political participation in national elections. According to the results of the research, elections are a political action and a manifestation of the legitimacy and acceptability of the political system, which leads to the growth of democracy, political development, and the realization of superior political governance. A healthy competitive political atmosphere is created; rationality, democracy and political collectivism are realized by citizens’ participation in national elections.