چکیده:
مفهــوم فضای میانی، در ارتباط با مفاهیم درون و بیرون معنا می یابد. با توجه به سیاست گذاری های موجود در شهر کرمان، شاهد چیدمان بلوک های ساختمانی، بدون در نظر گرفتن مولفه های مهم هستیم. این مولفه ها در سه حوزه عوامل انسانی، عوامل محیطی و محدوده دید(ایزوویست)١، دسته بندی میشوند. یکی از دغدغه های مهم طراحان برای طراحی فضای بینابین مجتمع های مسکونی، عدم دسترسی به ساکنان قبل از طراحی میباشد . این پژوهش، بهدنبال پاسخ به این سؤال است که تا چه میزان نتایج حاصل از هم افزایی شاخص های بصری ، کیفی و کمی به روش آمیخته در ساختار و پیکره بندی فضایی فضاهای بینابینی مجتمع های مسکونی، همخوانی دارد؟ هدف این تحقیق، با توجه به جنبه های روانشناسانه و افزایش سطح کیفی فضاهای مذکور، یافتن عناصر و ویژگی های فضایی تسهیل کننده فرایند مسیریابی درفضای بینابین بلوک ها است. در این راستا، روش تحقیق پژوهش از نوع آمیخته شامل روش تحقیق پیمایشی و مبتنی بر ارزیابی ساکنین سه مجموعه مسکونی، بر اساس سنجش سطح کیفیت بصری و ادراکی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل در نرم افزار SPSS با حجم جامعه اماری90 نفر است. همچنین در بخش مکمل، تحلیل مولفه های حوزه دید با استفاده از نرم افزار دپت مپ۲ انجام شده است. نتیجه نشان داد، زیر مجموعه های مولفه های محیطی و انسانی و حوزه دید هر کدام در سطوح مختلف فضای بینابینی و در حوزه خوانایی مسیر موثر هستند. در ارزیابی پیش از بهره برداری که طراح به کاربر دسترسی ندارد می توان از تحلیل چیدمان فضا برای بالابردن کیفیت طراحی فضای بینابین مسکونی به لحاظ بصری بهره ببرد که توجه به این موضوع ، قبل از ساخت، باعث کارآمدی و اثر بخشی کالبد مسیر بر رفتار مسیریابی می گردد و همچنین ، مولفه های محیطی انسانی و بصری هنگامی که در یک تعادل بایکدیگر باشند ، می توانند حداکثر مطلوبیت محیطی را حاصل نمایند، که در این خصوص راهبردهای پیشنهادی ارائه گردیده است.
Introduction: The concept of intermediate space conveys meaning concerning inside and outside ideas. Regarding the existing policies in Kerman City, we witness building block arrangements without considering the significant components. These components are categorized into three domains of human factors, environmental factors, and Isovist. One of the main concerns of the designers for interstitial space design of residential complexes is the inaccessibility of the residents before designing. Paths are the link spaces between the pedestrian and the rider and the buildings bound to the open space body. The intestinal space plays a fundamental role in the quality of the place. In the background of environmental studies, it has been said that the capability of responding in each environment is related to its design dimensions and impacts the satisfaction and quality of individuals' lives. Since the research background in environmental design shows that the physical features of residential open spaces could influence the desirability rate of the residents' route and impact their social quality of life, we decided to evaluate the readability of the intestinal paths. This study seeks to answer this question: how much are the results obtained from the synergy of visual, qualitative, and quantitative indicators with the method of mingling in the structure consistent with the particular configuration of the residential complex's interstitial spaces?
Methodology: The research method is a mixed method, including a survey research method based on evaluating the residents of three residential complexes based on assessing the visual and perception quality and using a scholar-made questionnaire and analysis in SPSS software with a statistical population content of 90. Also, in the complementary section, the analysis of isovist components was performed using the Deptmap software.
Results: The results showed that the subsets of human and environmental components and isovist each are effective in various levels of in-between space and the domain of route legibility one of the most important concerns of the designers for designing the in-between spaces of residential complexes is the lack of access to the residents before designing, and What is the result of consistent with the visual, qualitative and quantitative incremental indicators mixed in the structure and spatial configuration of the intermediate spaces of the residential complex, This study aims to notice the psychological aspects and increase the qualitative level of the mentioned spaces and find spatial elements and features which facilitate the process of routing in the blocks interstitial space.
Conclusion: In pre-operation evaluation when the designer doesn't access the user, space arrangement analysis may be used for raising the quality of the residential in-between space design in visual respect, and noticing this subject before construction causes the efficiency and effectiveness of the route framework in the routing behavior. Also, the human, environmental, and visual components that are in balance with each other may obtain maximum environmental optimality and in this regard, the proposed strategies are provided.