چکیده:
تفسیری که شیخ طوسی در قرن پنج هجری و در بغداد نوشته، ویژگیهای خاص و منحصر به فردی دارد که آن را از تفاسیر شیعیْ متفاوت، و به تفاسیر اهل سنت شبیهتر کرده است؛ تا جایی که به سبب بعضی از این ویژگیها انتقاد فیض کاشانی را متوجه خود ساخته و برخی دیگر را به این نتیجه رسانده که شیخ طوسی در نگارش تفسیر خود شیوهای مبتنی بر تقیه را پیش گرفته است؛ چنانکه در دوران معاصر نیز بعضی از مستشرقان این تفسیر را تفسیری معتزلی دانستهاند. حال آنکه با ملاحظۀ مجددِ آرای تفسیری شیخ طوسی و روش او در بیان این آرا و همچنین با آگاهی از برخی نظرات موجود در دورۀ تالیف، این نتیجه به دست میآید که شیخ طوسی تفسیر خود را بر مَبنای جدال أحسن و عمدتاً برای مخاطب عامّه نوشته است. این مقاله بر آن است، با ذکر شواهد و قرائن موجود در تفسیر تبیان، به اثبات این مدّعا بپردازد.
The Quranic exegesis which has been authored in the fifth century AH in Baghdad by Shaykh al-Taʾifah, the great Shiʿa scholar, has specific and unique characteristics that have made it distinguished from other Shiʿa exegeses and brought it closer to Sunni ones. Such features have attracted the criticism of Faiz Kashani and have led others to the conclusion that Shaykh Tusi has written his exegesis under Taqiyya, whereas some others in the contemporary era have viewed it as a Muʿtazilite exegesis. Nonetheless, a review of Shaykh Tusi’s exegetical opinions and his method of interpretation, as well as with the knowledge of some of the views available in the writing period, shows that Shaykh has written his work based on the manner of “Jidal ahsan” and it is mostly addressed to Sunnis. This paper aims to corroborate this claim by citing existing pieces of evidence and clues in the Tibyan exegesis.