چکیده:
این تحقیق با هدف تبیین نقش مدلهای تجاری دیجیتال و محیط پویا در استفاده از سیستم حسابداری مدیریت با تاکید بر نقش میانجی ریسک پذیری مدیرعامل اجرا شد. جامعه آماری تحقیق مدیران عامل، مدیران مالی و حسابداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 387 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه تحقیق میان آنان توزیع و گردآوری شد. اطلاعات گردآوریشده توسط پرسشنامهها بهوسیله نرمافزار SPSS24 و Smart PLS3 با استفاده از مدل یابی معـادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محیط پویا رابطه مثبت و معناداری با استفاده از سیستم حسابداری مدیریت و ریسک پذیری مدیرعامل دارد. مدل تجاری دیجیتال رابطه مثبت و معناداری با استفاده از سیستم حسابداری مدیریت و ریسک پذیری مدیرعامل دارد. ریسک پذیری مدیرعامل در رابطه میان محیط پویا و استفاده از سیستم حسابداری مدیریت نقش میانجی و مثبتی دارند. ریسک پذیری مدیرعامل در رابطه میان مدل تجاری دیجیتال و استفاده از سیستم حسابداری مدیریت نقش میانجی و مثبتی دارد.
This research carried out with the aim of explaining the role of digital business models and dynamic environment in the use of management accounting system, emphasizing the mediating role of CEO's risk taking. The statistical population of the research was the managing directors, financial managers and accountants of the companies admitted to the Tehran Stock Exchange, based on the Morgan table, 387 people selected as a sample and the research questionnaire was distributed and collected among them. The information collected by questionnaires analyzed by SPSS24 and Smart PLS3 software using structural equation modeling. The dynamic environment has a positive and significant relationship with the use of the management accounting system and the CEO's risk taking. The digital business model has a positive and significant relationship with the use of the management accounting system and the CEOs risk-taking. CEO's risk-taking has a mediating and positive role in the relationship between the dynamic environment and the use of management accounting system. CEO's risk-taking has a mediating and positive role in the relationship between digital business model and the use of management accounting system.