چکیده:
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت دادهها، کمیّ است و از نظر نحوه و زمان گردآوری آن، غیرآزمایشی و علی مقایسهای- پس رویدادی است. هدف پژوهش تعیین میزان تاثیر آموزشهای فنی و حرفهای بر اشتغالپذیری، درآمد شغلی و عدم بازگشت به زندان پس از آزادی زندانیان میباشد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای با مولفههایی شامل تطابق با نیازهای اقتصادی، کیفیت اجرای آموزش، کیفیت برنامه درسی، صلاحیت حرفهای مربی، تحقق اهداف یادگیری و پیگیری پیامدهای آموزش، و دیگری اشتغالپذیری با مولفههایی شامل مهارتهای عمومی شامل زیرمولفههای (مهارتهای ارتباطی، مهارتهای حلمساله، مهارتهای کارتیمی) و شایستگیهای حرفهای شامل زیر مولفههای (دانشکاری، مهارتهای حرفهای، مهارتهای تخصصی) و ویژگیهای شخصیتی شامل زیر مولفههای (اعتماد به نفس، انطباقپذیری، تابآوری) و اخلاقمداری حرفهای شامل زیر مولفههایی (رفع بدنامی زندان، رعایت حقوق دیگران، اعتماد پذیری) بود. شاخص نکوئی برازش بالاتر از 9/0 شد که نشانگر برازش خوب مدل است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد آموزش فنی و حرفهای به طور مستقیم بر افزایش درآمد شغلی و عدم بازگشت به زندان موثر نیست، اما به طور غیرمستقیم میتواند تاثیرگذار باشد. یعنی آموزش فنی و حرفهای منجر به افزایش اشتغالپذیری میشود و اشتغالپذیری نیز باعث افزایش درآمد شغلی میگردد و در نهایت درآمد شغلی باعث عدم بازگشت به زندان میشود. اشتغالپذیری نیز به طور مستقیم بر عدم بازگشت به زندان تاثیرگذار نیست، اما همراه با آموزش فنی و حرفهای میتواند باعث افزایش درآمدشغلی شود و در نتیجه با افزایش درآمد شغلی باعث عدم بازگشت به زندان گردد.
The purpose of this study is to determine the impact of technical andvocational training on employability, job income and non-return to prison after the release of prisoners. The study is of applied type with a comparative-post-event causal approach.According to the theoretical foundations, a conceptual and analysis of path model were designed Two researcher-made questionnaires were measurement tools, the quality of technical and vocational education with components including compliance with economic needs, quality of training implementation, quality of curriculum, competence vocational coaching, achieving learning goals and pursuing training outcomes, and other employability with components including general skills including sub-components (skills Communication, problem solving skills, teamworking skills) and vocational competencies including sub-components (work knowledge, vocational skills, skills And personality traits including subcomponents (self-confidence, adaptability, resilience) and professional ethics It included sub-components (prison defamation, respect for the rights of others, trustworthiness. Validity of questionnaires was calculated, which was confirmed by experts and pundits. Goodness fitting indices were higher than 0/9 which indicates a good fit of the model. The results showed that technical and vocational training does not directly affect the increase of job income and non-return to prison, but it can also indirectly affect it. So that technical and vocational training leads to an increase in employability, and employability also increases job income, and ultimately job income causes not returning to prison. Employability does not directly affect non-return to prison, but along with technical and vocational training, it can increase job income and, as a result, increase non-return to prison
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش هاي فني و حرفه اي در افزايش اشتغال پذيري و کسب درآمد شغلي و کاهش بازگشت زندانيان به زندان پس از آزادي * داود فرخي ١ احمد راهرو خواجه ٢ سيد يعقوب زراعت کيش ٣ چکيده پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردي و بر اساس ماهيت داده ها، کميت است و ازنظر نحوه و زمان گردآوري آن ، غيرآزمايشي و علي مقايسه اي- پس رويدادي است .
هدف پژوهش : تعيين ميزان تأثير آموزش هاي فني و حرفه اي در افزايش اشـــتغال پذيري، درآمد شغلي و عدم بازگشت زندانيان پس از آزادي است .
اين موضوع نشان ميدهد که آموزش هاي فني و حرفه اي بر اشتغال پذيري ، عدم بازگشت به زندان تأثيرگذار مي باشد اما بر ميزان درآمد شغلي تأثيرگذار نميباشد.
معرفي اندازه شاخص ها برازش يک مدل (رجوع شود به تصویر صفحه) نتيجه گيري و پيشنهادها براي سنجش ميزان اثربخ شي هم زمان آموزش هاي فني و حرفه اي بر اشتغال پذيري ، ميزان درآمد شغلي و عدم بازگشت به زندان بايد از يک مدل تحليل مسير استفاده کرد.
همچنين نتايج تحليل آماري نشــان داد که آموزش هاي فني و حرفه اي بر اشــتغال پذيري ، عدم بازگشــت به زندان تأثيرگذار مي باشد اما بر ميزان درآمد شغلي تأثيرگذار نميباشد.
Tehran: The third international conference on skills training and employment, Technical and Vocational Education Organization of the country.
Investigating the impact of technical and vocational training on the employment rate of released prisoners in Kurdistan.
Investigating the impact of technical and vocational training on the employment rate of released prisoners in Golestan province (Gorgan and Gonbad prisons).