چکیده:
تحقیق انجام شده با هدف ارائه الگوی توسعه کارآفرینی با رویکرد نهادی در بخش آموزش فنی وحرفه ای می باشد. این تحقیق از نظر هدف بنیادی و رویکرد کاربردی دارد و روش تحقیق آمیخته و از روش تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری بخش کیفی شامل اساتید و خبرگان در بخش فنی حرفه ای دراستان خراسان رضوی می باشند و روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع روش نمونه گیری گلوله برفی می باشد، بدین صورت که جمع آوری داده تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه پیدا کرد که تعداد آن 18 نفر می باشند و همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل کارکنان باتجربه ومدیران ارشددرحوزه فنی وحرفه ای وتوسعه کارآفرینی بخش اشتغال استان خراسان رضوی می باشند و روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع تصادفی ساده می باشد که تعداد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 313 نفر می باشد. روش و ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی بصورت مصاحبه نیمه ساختار و در بخش کمی بصورت پرسشنامه محقق ساخته می باشد.روشﻫﺎی آﻣﺎری ﺑﺮای ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﻮد استفاده از نرم افزار Smart PLS است.نتایج برآمده ازمدل ساختاری نشان میدهد که آموزشهای فنی حرفه ای بافرهنگ کارآفرینی باتوجه به ضریب0/617 وآزمون,t639/07ارتباط مثبت ومعنی داروقوی دارد.همچنین نگرش کارآفرینی ومدیریت عملکردرابطه معنی داروقوی باتوسعه کارآفرینی داردوزیرساختها وتفکراستراتژیک کارآفرینی ارتباط متوسطی باتوسعه کارآفرینی دارد.همچنین چشم اندازکارآفرینی باتوسعه کارآفرینی وآموزشهای فنی حرفه ای ارتباط قوی ومعنی داری دارندوازطرفی آموزشهای فنی حرفه ای ارتباط متوسط باپشتیبانی حاکمیت دارد.
The purpose of this research is to provide a model of entrepreneurship development with an institutional approach in Iran's health sector. The current research has a fundamental purpose and a practical approach, and the research method is mixed and content analysis method. The statistical population of the qualitative section includes professors and experts in the field of entrepreneurship development in Iran, and the sampling method in this research is a snowball sampling method, so that the data collection continued until reaching the saturation point, where the number There are 18 people and also the statistical population in the quantitative part includes employees in the field of health in Iran and the sampling method in this research is a simple random type that the number of sample size is 313 people based on Morgan's table. The method and tools of data collection in the qualitative part are semi-structured interviews and in the quantitative part are researcher-made questionnaires. In this research, descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data and achieve the aforementioned goals. Statistical methods to analyze and analyze the information in the data set is the method of factor analysis or factor analysis, which was used using Smart PLS software, and finally the research model was measured and fitted. The results of the research showed that the final criteria, the number of 8 main categories and 40 subcategories were obtained.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري بخش کيفي شامل اساتيد و خبرگان در بخش فني حرفه اي در استان خراسان رضوي ميباشند و روش نمونه گيري در اين تحقيق از نوع روش نمونه گيري گلوله برفي ميباشد، بدين صورت که جمع آوري داده تا رسيدن به نقطه اشباع ادامه پيدا کرد که تعداد آن ١٨ نفر ميباشند و همچنين جامعه آماري شامل ١٧٠٠نفردر بخش کمي شامل کارکنان باتجربه و مديران ارشددرحوزه فني و حرفه اي و توسعه کارآفريني بخش اشتغال استان خراسان رضوي ميباشند و روش نمونه گيري در اين تحقيق از نوع تصادفي ساده ميباشد که تعداد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ٣١٣ نفر ميباشد.
جدول ٣: مقوله هاي اصلي و فرعي (رجوع شود به تصویر صفحه) مقوله هاي اصلي مقوله هاي فرعي استراتژيهاي حاکميتي تدوين راهبردهاي کارآفريني تدوين چشم انداز آينده نگر کارآفريني چشم انداز کارآفريني و آموزش فني حرفه اي سازمان دهي و شکل گيري کارآفريني در سازمان تدوين سياست هاي حمايت گرانه تدوين مأموريت هاي کارآفريني ميزان ريسک پذيري افراد ارائه طرح هاي نوآورانه تفکر استراتژيک کارآفريني و آموزش فني حرفه اي ارتقاء مهارت و توانمنديهاي افراد ويژگي هاي شخصيتي افراد تشخيص و بهره برداري از فرصت ها براي طراحي مدل اوليه توسعه کارآفريني با رويکرد نهادي در بخش آموزش فني حرفه اي از روش مدل سازي ساختاري -تفسيري استفاده شده است .
1 Entrepreneurship Performance (EP) 2 Entrepreneurship Management(EM) 3Entrepreneurship Culture(EC) 4Entrepreneurship Vision(EV) 5Entrepreneurship Strategic Thinking(EST) 6Entrepreneurship Attitude(EA) 7Government support(GS) 8Entrepreneurial Infrastructure(EI) (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: سطوح روابط الگوي توسعه کارآفريني با رويکرد نهادي در بخش آموزش فني و حرفه اي براي تعيين معيارهاي کليدي قدرت نفوذ و وابستگي معيارها در ماتريس دسترسي نهايي تشکيل ميشود.