چکیده:
امروزه دغدغهی مربوط به مشکلات توسعهی کارکنان و انتقال آموزش در سازمانها اهمیت قابل توجهی یافته و تحقق انتقال آموزش برای بسیاری از سازمانها تلاشی دشوار، چالشی و گاهی ناامید کننده است. ادبیات این حوزه مطالعاتی نیز بر این مهم صحه گذاشتهاند که بهندرت پیش میآید در بستر سازمانی، یادگیری حاصل از تجارب آموزشی به پیامدی اثربخش از آن منجر شود. این موضوع و چگونگی بهبود وضعیت انتقال آموزش در سازمانها نقطه تمرکز اصلی پژوهش حاضر است. در این راستا، محققان با استفاده از یکی از مدلهای چندسطحی و میانرشتهای انتقال آموزش با عنوان جعبه سیاه انتقال آموزش، به دنبال ابزاری کاربردی برای بهبود وضعیت انتقال آموزش در سازمانها بودهاند. در این راستا، محققان با استفاده از روش دلفی فازی و جلب مشارکت 18 نفر از خبرگان این حوزه نظری، به ارائهی یک نقشهی راهنمای فرآیندی و کاملاً کاربردی برای بهبود انتقال آموزش در سازمانها پرداختهاند. نتایج پژوهش، ارائه دهندهی مجموعه الزاماتی است که متخصصان منابع انسانی و آموزش کارکنان میبایست در سه مرحلهی پیش از آموزش، حین آموزش و پساآموزش مورد توجه و بررسی قرار دهند. یافتههای مذکور در قالب چک لیستی متشکل از 47 سوال تدوین و ارائه شده است که بهصورت کاربردی و گامبهگام متخصصان را در بهبود انتقال آموزش در سازمان هدایت مینماید. در انتها نیز پس از بحث و بررسی یافتهها، پیشنهاداتی در خصوص مسیرهای آتی پژوهشی مورد نیاز ارائه شده است.
nowadays, the issue of human resource development and transfer of training in organizations has gained considerable importance, and the implementation of transfer of training is a difficult, challenging, and sometimes frustrating endeavor for many organizations. The literature on this topic also highlights the fact that learning from educational experiences in an organizational context rarely leads to an effective outcome. This issue and how to improve the situation of educational transfer in organizations are the focus of current research. In this regard, the researchers have searched for a practical tool to improve the situation of education transfer in organizations by using one of the multilevel and interdisciplinary models of education transfer, called the black box of education transfer. In this regard, using the fuzzy Delphi method and with the participation of 18 experts in this theoretical field, the researchers have presented a fully functional process guide map for improving education transfer in organizations. The research findings provide a set of requirements that HR and employee training professionals should consider and review in the three phases of pre- training, during training, and post-training. The above findings were compiled and presented in the form of a 47-question checklist that provides practical, step-by-step guidance to experts in improving educational transfer in the organization. At the end, after discussing and reviewing the findings, suggestions are made for future research directions.
خلاصه ماشینی:
همان طور که توسط کُزلوفسکي و همکاران (٢٠٠٠) نيز بيان شده است ، اغلب مدل هاي آموزش ، به اين قضيه ختم ميشوند که پيامدهاي سطح فردي آموزش منابع انساني به زمينه و بستر آموزشي منتقل ميشوند و در خصوص "چگونگي" ارتباط ميان پيامدهاي آموزش در سطح فردي به پيامدهاي سطح سازماني توسعه نظري و پژوهش هاي بسيار اندکي وجود دارد.
1- Elsafty & Oraby 2-Koteswari & et al 3-Alliger & et al 4-Kozlowski & et al 5-Levels gap از زمان انجام مطالعه انتقادي بالدوين و فورد (١٩٨٨) با موضوع "مشکلات انتقال " در مبحث آموزش ، تحقيقات نظري و کاربردي فزاينده اي در راستاي پاسخ به سوال "چگونگي تقليل شکاف ميان آموزش و عملکرد پايدار سازماني" صورت گرفته اند.
اين موضوع ممکن است بخاطر اين باشد که سازمان هايي که با مشکلات منابع انساني و عملکرد دست وپنجه نرم ميکنند، در مقايسه با سازمان هاي فاقد مشکلات مذکور، در 1-Aragón-Sánchez & et al 2-Birley & Westhead 3-Deng & et al 4- Ghebregiorgis & Karsten 5- Ngo & et al 6- Shaw & et al 7-Wiley 8-Wright & et al 1 راستاي افزايش بهره وري بيش از ساير سازمان ها به اجراي برنامه هاي آموزشي ميپردازند (بارتل ، ١٩٩٤؛ وُنگ و همکاران ٢، ١٩٩٧؛ زويک ٣، ٢٠٠٦).
همان طور که توسط کوزولوفسکي و همکاران (٢٠٠٠) اشاره شده است ، شکاف عمده اي در ادبيات حوزه آموزش در خصوص ارتباط سطح 1-Bartel 2-Wong & et al 3- Zwick 4-Vertical transfer of training 5-Kraiger & et al خُرد به کلان وجود دارد.