چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان یکی از شیوههای خصوصی سازی بر اساس مدل SWOT بود. روش پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی به ترتیب شامل کارشناسان آموزش ابتدایی نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان، به تعداد 18 نفر و کلیه معلمان مجری طرح خرید خدمات آموزشی نواحی شش گانه شهر اصفهان، به تعداد 270 نفر بود. تعداد نمونه در بخش کیفی برابر با تعداد جامعه و در بخش کمی 154 نفر بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی سوالات مصاحبه و پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت تایید گردید. پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای کرونباخ با ضریب0. 87 تعیین شد. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین صورت گرفت و برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد که بهره مندی از نیروی جوان، صرفهجویی در بودجه، برخورداری نیروها از سطح تحصیلات بالا از نقاط قوت و عدم توجه به رشد و توسعه حرفهای، فقدان ضوابط جذب نیرو و عدم پرداخت به موقع حقوق از مهم-ترین نقاط ضعف این طرح میباشد. همچنین رشد فرهنگ کارآفرینی، مشارکت بخش خصوصی وکاهش تصدی گری دولت در آموزشو پرورش از جمله فرصتهای ایجاد شده و فقدان سیاستگذاری قانونی و نبود آییننامه شفاف از سوی نهادهای قانون گذار، فقدان امنیت شغلی معلمان مجری طرح از مهمترین تهدیدهای این طرح میباشد.
Aim: The purpose of this study was to evaluate the plan to purchase educational services as one of the privatization methods based on the SWOT model.Methodology: The research method was mixed and exploratory. The statistical population in both qualitative and quantitative sections, respectively, included 18 primary education experts in the education districts of Isfahan, and all teachers implementing the plan to purchase educational services in the six districts of Isfahan, 270. The number of samples in the qualitative section was equal to the number of population and in the quantitative section was 154 people who were selected according to Krejcie and Morgan table by stratified random sampling.The research tools in the qualitative part included an interview and in the quantitative part a researcher-made questionnaire. The validity of the interview and questionnaire was confirmed by the 5 education specialists. The reliability of the questionnaire was etermined by Cronbach's alpha method with a coefficient of 0.87. The data obtained from the interview were analyzed using the Strauss-Corbin paradigm model and the Friedman test was used to analyze the data obtained from the questionnaire.Results: The findings showed that the use of young people, saving budgets and higher education of teachers are strengths and not paying attention to the growth and professional development of teachers, lack of employment criteria and non-payment of salaries on time are important weaknesses of this plan. The growth of entrepreneurial culture, private sector participation and the reduction of government ownership in education are among the opportunities created and the lack of legal policies, the lack of clear regulations by legislators, and job insecurity of teachers are the most important threats.