چکیده:
هنجارها به عنوان یکی از مفاهیم علوم اجتماعی زمینه ساز و فراهم کننده نظم اجتماعی هستند. از این رو نیاز است به این مفهوم توجه ویژه ای شود. هنجار معادل واژه ی لاتین نرم است و منظور از آن قانون، قاعده یا شیوه ای است که در کارها بدان رجوع می شود. واژه ی نرم اصطلاحا معنی قاعده و قانونی به خود گرفته که باید هدایت و رهبری رفتار انسان را تنظیم کند. در این تحقیق این سوالات را دنبال می کنیم:
الگوی هنجارهای اجتماعی در سواحل مازندران چه ویژگیهایی دارد؟ هم بستگی اجتماعی و ابعاد آن به چه میزان می تواند تغییرات در پایبندی به هنجارها را تبیین کند؟
در بخش هنجارهای اجتماعی بهعنوان متغیر وابسته، از تئوری الستر (1989) برای تبیین بهتر مفهوم هنجار سود جسته می شود و در بخش متغیر مستقل از هم بستگی اجتماعی و ابعاد آن از نظریه چلبی سود جسته ایم.
از لحاظ روش شناسی، برای این موضوع با روش پیمایشی و ابزار پرسش نامه از 600 نفر گردش گر و ساکن استان مازندران که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند، اطلاعات لازم گردآوری شد. برای اطمینان از اعتبار پرسش نامه، از اعتبار صوری و جهت بررسی روایی پرسش نامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد تعلق به جمع، احساس دوستی و هویت ملی بر متغیر وابسته (پایبندی به هنجار اجتماعی)، بیش ترین تاثیر را به ترتیب با ضرایب استاندارد 27/ 0، 20/ 0 و 13/ 0 داشته اند و بین بعد اعتماد درون گروهی با پایبندی به هنجارها نیز ارتباط معناداری دیده نشده است.
Norms, as one of the concepts of the Social Sciences, underlie and provide social order. Therefore theyrequires a particular attention. By norm, we mean a rule, principle or methodthat is applied in activities. The word norm terminologically has taken the meaning of a rule and principle that must regulate the leading and guiding of human behavior. In this paper we follow these questions: What characteristics does thepattern of social norms have in Mazandaran coast?And to what extent can Social Cohesion and its aspects explain the changes in adherence to norms? In the social norms section as a dependent variable, we have used Elster’s theory (1989) for a better explanation of the concept of norm, and in the independent variable section we have taken aid fromChalabi’s theory. The information necessary for this research methodologically has been gathered by surveys and questionnaires among 600 tourists and inhabitants of Mazandaran who had been chosen with the multi-stage cluster sampling method. To verify the credibility of the questionnaire, face and structural validity, and for questionnaire validation, Cronbach's alpha has been used. The result of the research shows that the aspects of “belonging to society”, “feeling of friendship” and “national identity” have the most influence on the dependent variable,that is, commitment to social norms, with the standardized coefficients of0.27, 0.20 and 0.13, respectively, and that the aspect of “intragroup trust” has not shown a significant relation to adhesion to norms.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق این سؤالات را دنبال میکنیم : الگوی هنجارهای اجتماعی در سواحل مازندران چه ویژگی هایی دارد؟ هم بستگی اجتماعی و ابعاد آن به چه میزان می تواند تغییرات در پایبندی به هنجارها را تبیین کند؟ در بخش هنجارهای اجتماعی به عنوان متغیر وابسته ، از تئوری الستر (١٩٨٩) برای تبیین بهتر مفهوم هنجار سود جسته میشود و در بخش متغیر مستقل از هم بستگی اجتماعی و ابعاد آن از نظریه چلبی سود جسته ایم .
نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد تعلق به جمع ، احساس دوستی و هویت ملی بر متغیر وابسته (پایبندی به هنجار اجتماعی)، بیش ترین تأثیر را به ترتیب با ضرایب استاندارد ٠/٢٧، ٠/٢٠ و ٠/١٣ داشته اند و بین بعد اعتماد درون گروهی با پایبندی به هنجارها نیز ارتباط معناداری دیده نشده است .
در این تحقیق به دنبال پاسخ گویی به این سوالات هستیم که الگوی هنجارهای اجتماعی در سواحل مازندران چه ویژگیهایی دارد؟ و هم بستگی اجتماعی و ابعاد آن به چه میزان می تواند تغییرات در پایبندی به هنجارها را تبیین کند؟ امید است که پژوهش حاضر بتواند در شناخت الگوی هنجاری و عوامل مرتبط با آن در سواحل مازندران گام کوچکی برداشته و نتایج حاصل از آن مثمر ثمر واقع شود.
مبانی نظری در بخش هنجارهای اجتماعی به عنوان متغیر وابسته ، از تئوری الستر (١٩٨٩) برای تبیین بهتر مفهوم هنجار سود جسته میشود، الستر به یک سری از هنجارها اشاره میکند که عبارتاند از: هنجارهای مصرفی، هنجارهای ضد رفتار، هنجارهای تنظیم کننده پول، هنجارهای عمل متقابل ، هنجارهای کیفری، هنجارهای یاری، هنجارهای شغلی، هنجارهای توزیعی که در این پژوهش به عنوان متغیر وابسته مد نظر می باشد.