چکیده:
امروزه اهمیت بهره وری با توجه به گسترش سطح رقابت، پیچیدگیهای فناوری، تنوع سلیقهها، کمبود منابع و سرعت تبادل اطلاعات بر کسی پوشیده نیست. بهره وری ارزشمندترین جایگاه را نزد مدیران دارد و همه در جستجوی کارآیی بیشتر و اثربخشی فزونترند و تلاشهای آنان در همین راستا شکل میگیرد، تا ثبات سازمان را در دنیای پررقابت امروز تضمین کنند. هدف از پژوهش حاضر تحلیلی بر ارتباط سلامت سازمانی با ارتقای سطح بهرهوری کارکنان میباشد. پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان مازندران میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری کوکران، 224 نفر به صورت تصادفی طبقه ای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای استاندارد سلامت سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته بهرهوری کارکنان میباشد. پایایی سوالات با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ به ترتیب 84/ 0 و 88/ 0 مورد سنجش و تایید قرارگرفت. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS به دو روش توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی، رگرسیون و آزمون فریدمن) تحلیل شدهاند، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سلامت سازمانی با بهرهوری کارکنان و مولفههای آن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش بر اساس آزمون فریدمن نشان داد که مولفه کارایی و اثربخشی به ترتیب رتبه اول و دوم را کسب نمودند.
The importance of productivity with the growing level of competition, technological complexity, diversity of tastes, lack of resources and the exchange of information quickly is obvious. Productivity valuable to the managers position and seek greater efficiency and effectiveness, and their efforts in this direction are formed, To ensure the stability of the organization in today's competitive world. The aim of the research is to analyze the relationship between organizational health and employee productivity is improving. For this purpose, organizational health and employee productivity as the dependent variable as the independent variable is located. The population of this research includes all staff in Mazandaran province police chief Using Cochran sampling formula, 224 individuals were selected randomly as the sample. The research objective is applied and the method of data collection, correlation descriptive. Data collection, standard questionnaire, organizational health and employee productivity is a questionnaire. The reliability of questions using Cronbach's alpha of 0.84 and 0.88, respectively, were measured and verified. Data using SPSS software and descriptive and inferential methods (correlation, regression and Friedman test) were analyzed, The findings suggest that organizational health and employee productivity there is a significant positive relationship. The results based on Friedman test showed that the component efficiency and effectiveness, respectively, first and second place respectively.
خلاصه ماشینی:
دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS به دو روش توصیفی و استنباطی (آزمون هم بستگی ، رگرسیون و آزمون فریدمن ) تحلیل شدهاند، یافته های پژوهش حاکی از آن است که سلامت سازمانی با بهرهوری کارکنان و مولفه های آن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین سلامت سازمانی و عدالت سازمانی با بهرهوری نیروی انسانی در کارکنان مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین سلامت سازمانی در ابعاد مختلف اعم از یگانگی نهادی، ساخت دهی، ملاحظه گری، نفوذ مدیر، پشتیبانی منابع ، روحیه و تأکید علمی و بهرهوری کارکنان اداره امور مالیاتی شهرستان نجف آباد هم بستگی معناداری وجود دارد.
هم چنین بین مؤلفه های سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی، پشتیبانی و حمایت منابع ، روحیه و تأکید علمی) و بهرهوری کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه وجود دارد.
)به تصویرصفحه رجوع شود) نمودار شماره ١: مدل مفهومی پژوهش فرضیه های پژوهش بین سلامت سازمانی و بهرهوری کارکنان رابطه وجود دارد.
)به تصویرصفحه رجوع شود) نمودار شماره ٤: هیستوگرام رابطه سلامت سازمانی و کارایی کارکنان براساس آزمون F فرضیه چهارم: بین ابعاد بهرهوری کارکنان تفاوت وجود دارد.
نتایج فرضیه سوم پژوهش نیز نشان داد که بین سلامت سازمانی با کارایی نیروی انسانی در کارکنان فرماندهی انتظامی استان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، سازمان سالم ، کارایی فردی و گروهی کارکنان را ارتقاء میدهد؛ یعنی با ایجاد سلامت سازمانی، کارایی کارکنان بیش تر خواهد شد.