چکیده:
زمینه و هدف: پزشکان خانواده برای انجام مسئولیتها نیازمند داشتن توانمندیها و مهارتهای ضروری هستند. هدف از این مقاله معرفی این مهارتها و تحلیل برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی از نظر آموزش مهارتهای ضروری است. روش: این مطالعه به روش ترکیبی انجام شده است. ابتدا مقالات داخلی و بینالمللی و در مواردی وبگاه دانشگاهها یا سازمانهای مرتبط با سلامت و آموزش پزشک خانواده به صورت هدفمند جستجو شد. با دستهبندی و تحلیل مطالب جمعآوری شده، فهرست مهارتها استخراج شد. در گام بعد با برگزاری 8 جلسه بحث گروهی فهرست مهارتها بررسی و بازبینی شد. در انتها برنامه آموزشی موجود با رویکرد پزشکی خانواده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دانش و مهارتهای مورد انتظار پزشکان عمومی به عنوان مدیر گروه پزشکی خانواده در شش حیطه کلان و 63 زیر حیطه دستهبندی و ارائه شد. حیطههای کلان عبارتند از: سلامت عمومی، مهارتهای بالینی ضروری، اقدامات عملی، فناوری اطلاعات در سلامت، معنویت اسلامی، اخلاق و قانون و مهارتهای نرم. در کل 26 واحد عملی و 25 واحد تئوری پیشنهاد شد. نتیجهگیری: تحلیل برنامه آموزشی فعلی در شش حیطه کلان انجام شد و حوزههای مغفول مانده مهمی را آشکار کرد. توجه به این حوزهها و برنامهریزی در جهت رفع موانع آموزشی و فراهم کردن زیرساختها، لازم و ضروری است.
Background: Family Physicians need to have necessary abilities and skills to fulfill health-related responsibilities. The purpose of this article is to introduce those skills and analyze the general medicine curriculum in terms of those skills.
Methods: This study was conducted using mixed methods. Initially, national and international articles and in some cases the websites of universities or organizations related to health and family physician education were searched in a targeted manner. A list of skills was extracted by categorizing and analyzing the collected materials. In the next step, the list of skills was reviewed and revised in eight group discussion sessions. Finally, the current general medicine curriculum was examined and analyzed from the family doctor’s perspective.
Results: The expected knowledge and skills of general practitioners as family medicine team managers were categorized and presented in six major areas and 63 sub-areas. The major areas include public health, essential clinical skills, procedures, medical information technology, Islamic spirituality, ethics and law, and soft skills. A total of 26 practical studies and 25 Lectures were offered.
Conclusion: The current general medicine curriculum was analyzed in six major areas and and important neglected areas were revealed. It is necessary to pay attention to these areas and plan to remove educational barriers and provide the necessary infrastructure.