چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نگرش نسبت به زندگی دانش آموزان انجام گرفت.جامعه آماری،کل دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهرستان شوش در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند؛ تعداد 30 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی(15نفر) و کنترل(15نفر) جایگزین شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تجدیدنظر شده28 عبارتی شاخص نگرش نسبت به زندگی که توسط باتیستا و آلموند(1998) تدوین شده است،استفاده گردید.جلسات آموزش ذهن آگاهی به مدت 10 جلسه در مورد گروه آزمایشی اجراء شد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد.در این پژوهش از طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل با پیگیری 60 روزه استفاده شد.نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهن آگاهی به دانش آموزان باعث تغییر در نگرش آنان به زندگی می شود.(p>0.05)
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون تحليل کوواريانس نشان داد که آموزش ذهن آگاهي به دانش آموزان باعث تغيير در نگرش آنان به زندگي مي شود.
اميدواري و داشتن نگرش مثبت به زندگي از مهم ترين مهارت هاي آدمي در زندگي است که سرآغازي براي انجام ديگر شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي ست که مي تواند ما را به کاميابي و شادکامي در زندگي برساند.
براين اساس و باتوجه به اين که آموزش و پرورش ودر رأس آن معلم که تأثير مستقيمي بر شکل گيري شخصيت افراد ايفا مي کند،تدارک برنامه آموزش ذهن آگاهي به منظور تغيير نگرش دانش آموزان به زندگي امري ضروري و حياتي است (ميکائيلي و همکاران ،١٣٩١).
يکي از درمانهاي روان شناختي که امروزه کاربردهاي فراواني دارد و کارايي آن در مورد بسياري از مشکلات رواني به خصوص افسردگي به اثبات رسيده و همچنين در زمينه تغيير نگرش افراد نيز موفقيتهايي داشته است ، ذهن آگاهي مي باشد نويسندگان متعددي يادآوري کرده اند که تمرين ذهن آگاهي مي تواند به تغيير در الگوهاي فکري يا تغيير در نگرش و افکار فرد منجر شود.
نتايج حصل از تحليل کوواريانس نشان مي دهد که آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي باعث تغيير نگرش دانش آموزان نسبت به زندگي مي شود و نتيجه پژوهش در پي گيري ٢ ماهه نيز باقي مي ماند.
با توجه به شواهدي که در اين پژوهش ارائه گرديد مي توان گفت که شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي به دانش آموزان مي تواند باعث ايجاد نگرش معنادار به زندگي شود.
The effects of mindfulness-based cognitive therapy on recurrence of depressive episodes, mental health and quality of life: A randomized controlled study.
Keywords: Cognitive therapy, Mindfulness, Attitude towards life, Secondary education 1Master of Science in School Consultation (SADEGH.