چکیده:
هدف: از دهه 1990، اختلافات و تنشها بین مسلمانان و هندوها افزایش یافته است و با ورود به سدة بیست و یکم، بر میزان آن افزوده شده است. بههمین منظور، هدف پژوهش، بررسی علّت گسترش اختلاف و تنش هندوها با مسلمانان، از دهه 1990 و بهخصوص در سدة بیست و یکم است. روش شناسی: روش پژوهش، از نوع فرضیه ای – قیاسی است؛ به این معنی که با استفاده از مفاهیم ملیگرایی، ملی گرایی قومی و ملی گرایی مذهبی، فرضیه پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. روش گردآوری داده ها، بهصورت اسنادی است. یافتهها: با گسترش نفوذ و قدرت ملی گرایان افراطی هندو، احساسات ضد مسلمانان در هند افزایش یافته است. ملیگرایان هندو، با افزایش نفوذ در عرصه سیاسی و اجتماعی و با تأکید بر آسیبپذیری هندوها، مسلمانان هند را به عنوان تهدیدی برای ارزشهای یکپارچه هندو، جمعیت و وحدت هند معرفی میکنند. ترویج این نوع نگاه به مسلمانان، باعث تشدید اختلافات و تنشها بین هندوها و مسلمانان و توجیه اقدامات علیه مسلمانان شده است. نتیجهگیری: ملیگرایی افراطی هندو یا هندوتوا، بهعنوان یک پدیدة معاصر، با هدف دفاع از ارزشهای هندوئیسم به وجود آمد و نهادهای وابسته به آن، روز به روز نفوذ و محبوبیت بیشتری در جامعه کسب میکنند. ملیگرایان هندو، هویت هندو را برابر با هویت ملی هند میدانند. به همین منظور، معیار ارزیابی شهروندی مسلمانان، بر مبنای مؤلفههای ملی گرایانه هندوتوا سنجیده میشود. این نوع نگاه به مسلمانان، کثرتگرایی و در پی آن، همزیستی که بین ادیان در هند رواج داشته را زیر سؤال برده است و میتواند بر کل فضای سیاسی هند تأثیر بگذارد.
Objective: Since the 1990s, the conflicts and tensions between Muslims and Hindus have increased, and by entering the 21st century, it has increased. For this reason, the aim of the research is to investigate the cause of the spread of the conflicts and tensions between Hindus and Muslims since the 1990s and especially in the 21st century. Method: The research is based on Hypothetical-Deductive method, and the hypothesis is investigated by applying the concepts of Ethnic and Religious Nationalism. The method of data collection is based on Documentary Research. Results: Anti-Muslim sentiments have increased in India with the spread of influence and power of extreme Hindu nationalists. By increasing their influence in the political and social arena and by emphasizing the vulnerability of Hindus, Hindu nationalists falsely represent Indian Muslims as a threat to the unified Hindu values, population and unity of India. This distorted and promoted view of Muslims has caused the escalation of conflicts and tensions between Muslims and Hindus, and justification of misconducts and malfeasances towards Indian Muslims. Conclusion: Extreme Hindu nationalism or Hindutva emerged as a contemporary phenomenon with the aim of defending the values of Hinduism, and institutions related to Hindutva are gaining more influence and popularity in the society. For Hindu nationalists, the defense of the Hindu national identity is a priority and they consider the Hindu identity equal to the national identity of India. In other words, the criteria for evaluating the citizenship of Muslims is measured based on the nationalist values and standards of Hindutva. This type of view of Muslims has questioned pluralism and coexistence between religions in India and can affect the entire political atmosphere of India.