چکیده:
اقدام به خودکشی در بین دختران نوجوان بدلیل شناختهای منفی در حال افزایش است، بنابراین هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر اندیشناکی در مقابل درمان شناختی مبتنی بر توجه آگاهی بر خود ارزیابی منفی و افکار خودکشی در بین دختران نوجوان 14 تا 19 سال، افسرده قدام کننده به خودکشی بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی، با پیش آزمون- پس آزمون و یک گروه کنترل بود. 33 دختر نوجوان که با مشکل اقدام به خودکشی به واحد اورژانس بیمارستان ثامن الائمه و امام حسن (ع) بجنورد از اول آبان تا پانزدهم اسفند 1398 مراجعه کرده بودند، پس از داشتن ملاکهای ورود، به روش هدفمند انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در سه گروه (هر گروه 10 نفر) درمان شناختی رفتاری متمرکز بر اندیشناکی، شناخت درمانی مبتنی بر توجه آگاهی (10 جلسه انفرادی) و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای افسردگی (Beck & Steer, 1993) و احتمال خودکشی (Cull & Gill, 1989) بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد هر دو مداخله اثر معناداری بر کاهش خودارزیابی منفی و افکار خودکشی (05/0p<) داشته است و این اثر در طول دوره پیگیری دو ماهه نیز پایدار بوده است. بنابراین هر دو مداخله میتوانند با شیوههای متفاوتی (کاهش اندیشناکی و افزایش توجه آگاهی) اما بدون برتری، سطح خود ارزیابی منفی و عقاید خودکشی را کاهش دهند، بنابراین استفاده از این دو مداخله در زمان افسردگی و در دوره بحران خودکشی پیشنهاد میشود.
Suicide attempt is on the rise among adolescent girls due to negative cognitions, so the aim of this study was to investigate the effect of Rumination-Focused Cognitive Behavioral Therapy (RFCBT) versus Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) on negative self-evaluation, and suicidal ideation among depressed girls adolescents aged 14 to 19 attempting suicide. This study was a quasi-experimental design with pre-test and post-test with a control group. Thirty-three depressed adolescent girls attempting suicide who were referred to the emergency department of Samen Al-Aeme and Imam Hassan Hospitals in Bojnourd from October 23, 2019 to March 5, 2020, after having the inclusion criteria, were selected with targeted sampling method, then randomly divided into three groups of rumination-focused cognitive behavioral therapy, mindfulness-based cognitive therapy (10 individual sessions) and control. The research tools included Depression Inventory-2 (Beck & Steer, 1993) and Suicide Probability Scale (Cull & Gill, 1989). Findings obtained from Analysis of covariance showed that both interventions had a significant effect on reducing negative self-evaluation and suicidal ideation at the time of post-test (p <0.001) and follow-up (p <0.05), and this effect was stable during the two-month follow-up period. Therefore, both interventions can reduce negative self-evaluation and suicidal ideation in different ways (decreased rumination and increased mindfulness) but without superiority, so it is recommended to use these two interventions in times of depression and in times of suicidal crisis.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد هر دو مداخله اثر معناداری بر کاهش خودارزیابی منفی و افکار خودکشی (05/0p واژههای کلیدی: درمان شناختی رفتاری متمرکز بر اندیشناکی، درمان شناختی مبتنی بر توجه آگاهی، افسردگی، خود ارزیابی منفی، افکار خودکشی، دختران 14-19 سال The effect of rumination-focused cognitive behavior therapy on negative self-evaluation and suicidal ideation, versus mindfulness-based cognitive therapy in depressed adolescent girls aged 14 to 19 committing suicide: two-month follow up Hadi Izanloo, PhD Student Clinical Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Birjand, Iran.
Findings obtained from Analysis of covariance showed that both interventions had a significant effect on reducing negative self-evaluation and suicidal ideation at the time of post-test (p Keywords: rumination-focused cognitive behavioral therapy, mindfulness-based cognitive therapy, depression, negative self-evaluation, suicidal ideation, adolescent girls aged 14 to 19 مقدمه نوجوانی مرحله مهمی از رشد است که ممکن است با اختلالات روان شناختی از جمله افسردگی (Mullarkey, Marchetti, & Beevers, 2019) و خودکشی بویژه در دختران نوجوان (Van Droogenbroeck, Spruyt, & Keppens, 2018; Lim et al, 2018) همراه شود.
گرچه به نظر ميرسد مطالعهای تاكنون برای کاربرد این درمان در افراد افسردهای که اقدام به خودکشی کرده اند، انجام نشده است؛ لیکن تاثیر آن بر افسردگی (Hvenegaard, Moeller, Poulsen, Gondan, Grafton, & et al, 2020)، مولفههای شناختی خودکشی چون اندیشناکی (Bessette, Jacobs, Heleniak, Peters, Welsh, & et al, 2020; Topper, Emmelkamp, Watkins, & Ehring, 2017) و افسردگی نوجوانان (Feldhaus, Jacobs, Watkins, Peters, Bessette, & et al, 2020) تایید شده است.