چکیده:
شیخ احمد جامی، ملقب به «ژنده پیل»، از عارفان مشهور عهد سلجوقی بود که در روستای «نامق» متولد و در تربت جام خانقاهی برپا ساخت. او از طریق کرامات و آموزههای خود نقش زیادی در تحولات اجتماعی، مذهبی و اقتصادی تربت جام داشت. نقش او بهگونهای موثر بوده است که امروزه نیز مزار او یکی از مشهورترین زیارتگاههای مریدان و دوستداران او بهحساب میآید. یکی از راهکارهای مسلکهای صوفیانه برای جذب مریدان بیشتر و منکوب کردن مخالفان استفاده از قدرت مافوق انسانی شیخ یا همان کرامت بود. ذکر کرامات عرفا تنها حکایاتی برای سرگرمی و سرخوشی مریدان نیست؛ بلکه آن تبدیل به گفتمانی شد که صوفیان برای تامین منافع گوناگون از جمله مذهبی و اقتصادی سود میبردند. مبنای این پژوهش کتاب «مقامات ژنده پیل» نوشته محمد غزنوی است که شرحی کرامت گونه زندگی شیخ احمد جام (م. 536 ه. ق) را به تصویر میکشد. تشریح و تحلیل دادهها و منابع تاریخی نشان میدهد که از نظر مذهبی طریقتهای صوفیانه در برابر رقبای مذهبی و مسلکی از گفتمان کرامت برای اقناعگری مخالفان و مریدان سود میبردند. از لحاظ اقتصادی نیز با رشد چشمگیر تعداد خانقاهها و مریدان از دوره سلجوقی (590-429 ه. ق)، تامین مایحتاج روزانه نیازمند منابع وسیع مالی بود و این امر سبب ساز پیوند با گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی میشد. کرامت نیز ابزار مناسبی برای پذیرش دواطلبانه کمک مالی این اقشار بود.
Sheikh Ahmad Jami, nicknamed " Zhende Peel ", was one of the famous mystics of the Seljuk era who was born in the village of "Namaq" and established a monastery in Torbat Jam. Through his Miracles and teachings, he played a great role in the social, religious and economic developments of Torbat-e Jam. His role has been so influential that even today his tomb is considered one of the most famous shrines of his disciples and lovers. One of the strategies of the Sufi sects to attract more disciples and suppress the opposition was to use the sheikh's superhuman power or Miracles. Mentioning the miracles of mystics is not just a story for the entertainment and joy of the disciples; Rather, it became a discourse that the Sufis used to pursue various interests, including religious and economic. The basis of this research is the book "Maghamat of Zhende Peel" written by Mohammad Ghaznavi, which describes the miracles of the life of Sheikh Ahmad Jam (d. 536 data and sources shows that religiously Sufi sects used the Miracles discourse against religious and manner rivals to persuade opponents and disciples. Economically, with the significant growth of the number of monasteries and disciples from the Seljuk period (529-429 AH), Providing daily necessities required vast financial resources. This provision to links with various social and political groups. Karamat was also a good tool for voluntary acceptance of financial aid from these groups.