چکیده:
علامه نظریه اعتباریات را در تحلیل پدیدههای مختلفی از قبیل معرفت، زبان دین، ارتباط ظاهر با باطن دین به کار گرفته است. به نظر علامه، زبان دین اعتباری است؛ یعنی مجموعهای از اعتباریات زبان دین را در بخش معارف تشکیل میدهد که به حقایق بر میگردند.بحث از اعتباری مقابل حقیقی در آثار مرحوم علامه طباطبایی به دو صورت گوناگون مطرح شده است: (۱) بحث معرفتشناختی و بحث هستیشناختی. افزون بر این دو از پدیدارشناسی اعتباریات نیز میتوان سخن گفت. مراد از «پدیدارشناسی اعتباریات» بررسی چگونگی ظهور روابط انسان با عالم و اشیاء دیگر در قالب امور اعتباری است. نسبت انسان با اشیاء دیگر بر چهار نوع است: حقیقی ـ حقیقی؛ حقیقی ـ اعتباری؛ اعتباری ـ حقیقی؛ اعتباری ـ اعتباری. این سنخ اخیر، رابطة اعتباری با چیزی است که انسان آن را بدون برگشتن به حقیقت و صرفاً بر اساس ارتباط با اعتباریات بیاساس دیگر میپذیرد. این گونه اعتباریات را «اعتباریات پوچ» نامیدیم. یکی از مهمترین گونههای نیهیلیسم که در فضای سایبر به چشم میخورد نیهیلیسم اعتباری است و صورتهای مختلفی از آن در این فضا به چشم میخورد. تکنولوژی و فضای مجازی با خود انبوهی از اعتباریات پوچ را به همراه آورده است و آدمی را در سیاهچال نیهیلیسم اعتباری گرفتار کرده است. راه دستشستن از آنها تنها بازگشت به اعتباریات حقیقی است؛ اعتباریاتی که ریشه در حقیقت دارند. رابطه وجودی که بشر جدید با فضای سایبر و تکنولوژی پیدا کرده، جایگزین رابطه با امر قدسی و خدا شده است.
Allama Tabatabai has used the theory of i'tibariat in the analysis of various phenomena such as knowledge, the language of religion, the relationship between the appearance and the interior of religion. According to Allama Tabatabai the language of religion is i'tibari; That is, it forms a set of validity of the language of religion in the field of education, which go back to the facts. The discussion of i'tibari versus real has been raised in the works of the Allama Tabatabai in two different ways: Epistemological discussion and ontological discussion. In addition to these two, we can also talk about i'tibari phenomenology. What is meant by “i'tibari phenomenology” is the study of the emergence of human relationships with the world and other objects in the form of i'tibari matters. Man's relationship with other objects is based on four types: real-real; real- i'tibari; i'tibari-real; i'tibari - i'tibariat. This latter type is a i'tibari relationship with something that a person accepts without going back to the reality and simply based on the relationship with other baseless i'tibariat. We called this type of i'tibariat "absurd i'tibariat". One of the most important types of nihilism that can be seen in the cyber space is i'tibari nihilism, and various forms of it can be seen in this space. Technology and virtual space has brought with it a lot of absurd i'tibariat and has trapped a person in the dungeon of i'tibari nihilism. The only way to get rid of them is to return to real i'tibariat; i'tibariat that are rooted in reality. The existential relationship that new humanity has found with the cyber space and technology has replaced the relationship with the sacred and God.