چکیده:
یکی از مباحث پردامنه و مهم، انسان و انسانشناسی و جایگاه او در هندسه عالم آفرینش است، که در درازای تاریخ از منظر گوناگون بدان پرداخته شده است. و در ادبیات فکری علوم انسانی و اسلامی به این مهم نیز نگریسته شده، از این جهت بحث خلافت و مقام خلیفةالهی انسان حائز اهمیت در نظام اندیشه و فکری اندیشمندان میباشد؛ و در دستگاه فکری فلسفه و معارف اسلامی، برخی اندیشمندان عروج نهایی مقام انسانی را مقام خلیفةالهی وی دانسته که ملازم با «علم به اسما» میباشد. در تحقیق پیشرو، حقیقت خلافت انسان و قلمرو آن به صورت توصیفی- تحلیلی با تأکید بر اندیشه علامه طباطبائی بر این نتیجه رهنمون گردیده است که خلیفه مظهر و مراآت تمامعیار مستخلفعنه و حاکی از صفات وجودی او در حد استعداد امکانی خلیفه باشد، که قلمرو خلافت آن تمام عوالم را شامل میشود و شرط کافی و ملاک برای احراز و تصدی خلافت میزان بهرهمندی از علم به اسما الهی بوده که شامل همه فرزندان آدم میشود.
One of the wide-ranging and important topics is human and anthropology and his place in the geometry of the world of creation, which has been discussed from various perspectives throughout history, and this issue has also been considered in the intellectual literature of humanities and Islamic sciences. For this reason, the discussion of caliphate and the position of divine caliph of human is important in the thought system of thinkers, and in the intellectual system of Islamic philosophy and education, some thinkers have considered the final ascension of a human being as his divine caliph, which is associated with "knowledge to name". In this article on the truth of the caliphate of man and its realm in a descriptive-analytical way, emphasizing the thought of Allama Tabatabai, it has been led to the conclusion that the caliph is the perfect manifestation and reward of God which caliphate's territory includes all the worlds, and the sufficient condition and criteria for obtaining and holding the caliphate is the amount of benefiting from knowledge in the divine names, which includes all mans.