چکیده:
مقاله حاضر با هدف ارائه راهکارهای تحقق توصیههای بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه معنویّت و اخلاق در نظام تربیتی-آموزشی یک مرکز آموزش عالی نظامی از طریق ارزشیابی عملکرد دانشآموختگان آن انجام گردید. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی و مقطعی انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت است از فرماندهان مستقیم کلیه دانشآموختگانِ سال 1395 مرکز (به تعداد 699 نفر) که پس از طی موفقیتآمیز دوره مقدماتی رستهای و در زمان اجرای پژوهش (سال 1398) قریب به 2 الی 3 سال در یگانهای عملیاتی خدمت کردهاند. جامعه نمونه بهصورت تمام شمار انتخاب گردید. ابزارهای گردآوری دادهها، در روش کمّی، پرسشنامه سنجش شایستگیهای دانشآموختگان جوان در حوزه معنویّت و اخلاق و نیز در روش کیفی، مصاحبه گروه کانونی است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار 88. 6% بدست آمد. تکمیلکنندگان پرسشنامهها و مصاحبهشوندگان شامل فرماندهان گردانهای عملیاتی هستند که 2 الی 3 سال در تماس کاری مستقیم با این دانشآموختگان بودهاند. بر این اساس تعداد 521 پرسشنامه تکمیل و قریب به 1268 دقیقه مصاحبه صورت گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمّی از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای t استودنت تکنمونهای و ANOVA) و دادههای کیفی از جدول فراوانی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که میزان شایستگیهای دانشآموختگان در حوزه معنویّت و اخلاق، بهطور معنیداری بالاتر از میانگین و در وضعیت «مطلوبی» قرار دارد همچنین رتبهبندی شایستگیهای سهگانۀ دانشآموختگان جوان، نشان داد که شایستگیهای ارزشی، دارای بالاترین رتبه در میان شایستگیهای سهگانۀ عملکردی آنها میباشد.
The present article was conducted with the aim of presenting the strategies for fulfilling the recommendations of the statement of the second step of the revolution in the field of spirituality and ethics in the educational system of a military higher education center by evaluating the performance of its graduates. This research was applied and was done by descriptive-survey and cross-sectional method. The research population is the direct commanders of all the graduates of the center in 2016 (699 people) who have served in the operational units for nearly 2 to 3 years after successfully completing the introductory course (and at the time of the research in 2019). The sample population was selected as a whole. Data collection tools include the quantitative method of the researcher-made questionnaire and the qualitative method of the focus group interview. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was 88.6% using Cronbach's alpha coefficient. Based on this, 521 questionnaires were completed and 1268 minutes of interviews were conducted. To analyze the quantitative data, descriptive and inferential statistical indices (sample student t-test and ANOVA) and qualitative data were used. The results show that the level of competencies of graduates in the field of spirituality and ethics is significantly higher than the average and is in a "desirable" condition. Also, the ranking of three competencies of young graduates showed that value competencies have the highest rank.