چکیده:
امروزه تجربیات کارکنان بهعنوان یک مفهوم و رویکرد نوین در مدیریت منابع انسانی مطرح و توجه به آن برای موفقیت افراد و سازمان لازم و ضروری است. بدین منظور این تحقیق به دنبال شناسایی ابعاد و مولفههای تجربیات کارکنان است. این پژوهش از بعد مخاطب، بنیادی و از بعد هدف توصیفی و از بعد زمانی در دسته تحقیقات مقطعی قرار میگیرد. رویکرد این پژوهش آمیخته است. جمعآوری دادهها در بخش کیفی روش فراترکیب [i] و در بخش کمی روش دلفی فازی و تحلیل سلسلهمراتبی است. در بخش کیفی پژوهش، به جستجوی نظاممند در پایگاههای اطلاعاتی پرداختیم و از الگوی هفتمرحلهای سندلوسکی و باروسو در فراترکیب استفاده کردیم. در این پژوهش کلیه مقالههای مرتبط مطالعه و برای تحلیل و کدگذاری هرکدام از ابعاد و مولفههای تجربیات کارکنان از روش تحلیل تم و نرمافزار مکسکیودا بهره بردهایم. بهمنظور تعیین روایی بخش کیفی و فراترکیب از ابزار ارزیابی حیاتی گلین و روش روایی محتوا استفاده شده است. برای تعیین پایایی از روش پایایی همانندی و توافق بین دو کدگذار و محاسبه ضریب کاپا استفاده شده است. در بخش کمی پژوهش بهمنظور پالایش و تایید شاخصها از تکنیک دلفی فازی بهره بردیم. در نهایت بهمنظور اولویتبندی یافتههای پژوهش از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تجربیات کارکنان دارای 4 بعد و 14 مولفه است و بعد سازمانی با وزن 0. 443 دارای بیشترین میزان اهمیت است. دستیابی به مدلی جامع با روش فراترکیب و دلفی فازی از نوآوریهای این پژوهش است که میتواند الگویی برای سایر پژوهشها باشد.
Today, employee experiences have gained recognition as a new concept and approach in human resource management, and their significance for the success of individuals and organizations cannot be overlooked. Hence, the objective of this study is to identify the dimensions and components of employee experiences. This research employs a descriptive design with a mixed-methods approach, combining qualitative techniques such as meta-synthesis and quantitative methods including fuzzy Delphi and analytic hierarchy process. In the qualitative phase, we conducted a systematic search in databases to achieve the research objective, employing a seven-step method developed by Sandelowski and Barroso for meta-synthesis. All relevant articles were reviewed, and the thematic analysis method was used to analyze and code each dimension and component of employee experiences with the assistance of MAXQDA software. The Critical Appraisal Skills Programme tool and content validity method were utilized to ensure the validity of the qualitative and meta-synthesis section. Reliability was assessed through the intercoder reliability method and the calculation of the kappa coefficient. In the quantitative section, the fuzzy Delphi technique was employed to refine and validate the indicators. Finally, the analytic hierarchy process was used to prioritize the research findings. The results reveal that employee experiences encompass four dimensions and fourteen components, with the organizational dimension being the most important, having a weight of 0.443. The development of a comprehensive model through the integration of meta-synthesis and fuzzy Delphi represented the innovative aspect of this research, which can serve as a framework for future studies.