چکیده:
اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی همواره با نواقص در زمینهی کنشهای اجرایی و اختلالاتی چون افسردگی و اضطراب به خصوص در دوران بزرگسالی، ارتباط داشته در حالی که نحوهی این ارتباط به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین در این مطالعه هدف، بررسی مدل ساختاری کنشهای اجرایی بر اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی با توجه به نقش میانجیگرانه افسردگی و اضطراب در دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی شهر اصفهان بودهاست. روش مطالعه همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری شامل تمام دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی شهر اصفهان است. طی غربالگری اولیه از 1368 دانشجو، 280 نفر مبتلا به اختلال تشخیص داده شدند و از بین آنها تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی بزرگسالان بارکلی (2011)، نارسایی کنشوری اجرایی بزرگسالان بارکلی (2011)، سلامت روان (1973) و مصاحبهی تشخیصی اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی (2010) بوده است. برای تحلیل یافتهها برآوردگر بیشینه درستنمایی و آزمون معناداری بوتاستراپ مورد استفاده قرارگرفت. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب دادههای حاصل از نمونهی دانشجویان مبتلا به اختلال با مدل مفهومی مفروض بود. شاخصهای برازش مدل از این قرار بود: 2681 /89χ2, 1402df, 93/0CFI, 90/0 GFI 05/0RMSEA,. با توجه به معناداری اثرهای مستقیم کنشهای اجرایی بر افسردگی و برخی از ابعاد اختلال و از طرفی معناداری اثرهای مستقیم افسردگی بر نارساییتوجه وکندی زمانشناختی، و معناداری اثر غیرمستقیم کنشهای اجرایی بر اختلال، نقش میانجی افسردگی در این رابطه مشخص است. در نتیجه نارسایی کنشهای اجرایی هم به صورت مستقیم و هم با میانجیگری افسردگی موجب بروز نواقص شناختی از جمله نارساییتوجه و کندی زمانشناختی میشود.
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder has been associated with deficiencies in executive function as well as disorders such as depression and anxiety, especially in adulthood. However, the manner of this relationship has not been investigated in detail. Therefore, this study aimed to examine the structural model of executive functions and ADHD concerning the mediating role of depression and anxiety in university students with ADHD. The method was correlational with the structural equation modeling type. The statistical population included all students with ADHD in Isfahan, Iran. During the initial screening, out of 1368 students, 280 were diagnosed with ADHD. Among them, 200 were selected by purposeful sampling. The tools used were Barkley Adult ADHD Rating Scale (2011), Barkley Deficits in Executive Function Scale (2011), mental health questionnaire (1973), and ADHD diagnostic interview (2010). The maximum likelihood estimator and bootstrap significance test analyzed the data. The results indicated a good fit of the data obtained from the sample with the hypothetical conceptual model. The fit indices of the model were as follows: X2=2681.89, df=1402, CFI=.93, GFI=.90, RMSEA=.05. Considering the significance, the direct effects of executive functions on depression, some dimensions of ADHD, like sluggish cognitive tempo, and the significant indirect effects of executive functions on ADHD subscales are evident. Based on the findings, the mediating role of depression is approved. In conclusion, the deficiency of executive functions, directly and through the mediation of depression, causes cognitive deficits, including attention deficit and sluggish cognitive tempo.