چکیده:
هدف پژوهش جاری مقایسهی اثر مداخلهی متمرکز بر شفقت و تحریک الکتریکی فراجمجمهای با جریان مستقیم در بهبود سوگیری توجه و علائم افسردگی به محرکهای منفی در افراد مبتلا به افسردگی بود. برای این منظور 42 نفر که نمرهی افسردگی ایشان بالاتر از نقطهی برش پرسشنامه افسردگی بک بود با روش داوطلبانه و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 14 نفری تقسیم شدند. شرکتکنندگان در هر سه گروه پرسشنامهی افسردگی بک و آزمون کامپیوتری استروپ هیجانی را بهعنوان پیشآزمون تکمیل نمودند. سپس گروه اول مداخلهی مبتنی بر شفقت مطابق پروتکل ده جلسهای گیلبرت (گروه شفقت)، و گروه سوم 5 جلسهی مداخله با تحریک الکتریکی فراجمجمهای با جریان مستقیم (گروه تحریک)، و در گروه دوم هر دو مداخله (مداخلهی ترکیبی) را دریافت نمودند. نتایج تحلیل آماری با آزمونهای ناپارامتریک حاکی از عدم اثربخشی مداخلات بهکار رفته بر بهبود علائم افسردگی، و اثربخشی معنادار این مداخلات بر بهبود سوگیری توجه بوده و اثربخشی در گروه مداخلهی ترکیبی بر روی سوگیری توجه نسبت به گروه سوم بیشتر بود. لذا به ترتیب مداخلهی ترکیبی و بعد از آن مداخلهی تحریک الکتریکی جهت بهبود سوگیری توجه توصیه میشود.
The aim of this study was to compare Compassion Focused Therapy (CFT) and transcranial direct current stimulation (tDCS) on improving the attentional bias to negative stimuli in individuals with depression symptoms. For this purpose, 42 volunteers were selected and were randomly divided into three groups of 14 people. Participants completed the Beck Depression Inventory (DBI) and the Computational Emotional Stroop Test as pretest. Then the first group received CFT according to Gilbert ten-session protocol, the second group received five sessions of anodal tDCS over F3 area with current of 2 mA and 20 minutes duration, along with CFT, and the third group only underwent tDCS. The results of statistical analysis with non-parametric tests showed that there was a significant effect on cognitive bias and no effect on depression symptoms and the effectiveness in the combined group on attention bias was higher than the third group. Therefore, combined intervention and then electrical stimulation intervention are recommended to improve attention bias