چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ادراک دانشجویان دورۀ کارشناسی از برنامۀ درسی و رویکرد آنها به یادگیری و مطالعۀ دروس بود. جامعۀ آماری شامل دانشجویان شاغل به تحصیل در دورۀ کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه آماری شامل 365 نفر از دانشجویان بود که با روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه «رویکردها و مهارتهای مطالعۀ دانشجویان (نسخه کوتاه)» و «پرسشنامۀ تجربۀ دوره» استفاده گردید. برای بررسی روایی ابزارها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و نتایج نشان داد که دو ابزار، دارای روایی سازه مناسب بودند. پایایی هر یک از ابزارها نیز به ترتیب 85/0 و 83/0 برآورد گردید. برای بررسی روابط ساختاری میان مولفههای دو پرسشنامه، از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ادراک از اهداف و استانداردهای روشن با رویکرد سطحی به یادگیری رابطۀ مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین، بین ادراک از اهداف و استانداردهای روشن با رویکرد راهبردی به یادگیری، رابطۀ مثبت و معنادار برقرار بود. علاوه بر این، رابطه بین ادراک از حجم کارمناسب با رویکرد سطحی به یادگیری مثبت ومعنادار بود و بین رویکرد عمیق و رویکرد راهبردی به یادگیری نیز رابطۀ مثبت و معناداری دیده شد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between undergraduate students' perceptions of the curriculum and their approach to learning and studying. The statistical population included undergraduate students of Shahid Bahonar University of Kerman. The statistical sample consisted of 365 students who were selected by stratified sampling. To collect data, two questionnaires namely "Student Study Approaches and Skills (short version)" and "Course Experience Questionnaire" were used. Confirmatory factor analysis was utilized to evaluate the validity of the instruments and the results showed that both instruments had appropriate structural validity. The reliability of each instrument was estimated to be 0.85 and 0.83, respectively. Structural equation modeling was used to investigate the structural relationships via using Amos software. The results showed that there was a positive and significant relationship between the perception of clear goals and standards with a surface approach to learning. Also, there was a positive and meaningful relationship between the perception of clear goals and standards and the strategic approach to learning. In addition, the relationship between the perceptions of appropriate workload with the surface approach to learning was positive and meaningful, and also a positive and significant relationship was seen between the deep approach and the strategic approach to learning.