چکیده:
در نظریههای هنری و ادبی نظریهپردازان مختلف در قرن بیستم، ایده قطعی نبودن معنا مطرح شده است. همچنین گفته شده که در شرایط تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی مختلف معناهای گوناگونی از یک متن واحد به دست میآید. این نظریات به معنای رها کردن پروسه تولید معنا نیست بلکه ضرورت پرداختن به عوامل تکثّر معنایی را بیشتر میکند. مقاله حاضر با این رویکرد سراغ بناهای مسکونی مسیحیان روستای سپورغان شهرستان ارومیه رفته است و به بررسی و تحلیل نقش جغرافیا و تاریخ در شکلگیری معنای معماری خردهفرهنگ پرداخته است و این روند را از مرحله ساخت تا تأویل انجام داده است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و رویکرد کلی آن استقرایی است. مصداق این پژوهش بناهای مسکونی روستای مسیحینشین سپورغان شهرستان ارومیه است. نتایج تحقیق در دو مرحله ساخت و تأویل قابل طبقه بندی هستند: در مرحله ساخت جغرافیا میتواند عاملی باشد که عناصر فرهنگی اقلیت در معماری خردهفرهنگ بیشتر متجلی شود، به شرطی که منطقه ساخت بنا با موطن اصلی فرهنگ اقلیت همسایه باشد. همچنین اگر فرهنگ اقلیت در سرزمین مورد استفاده خردهفرهنگ، سابقه تاریخی طولانیتری داشته باشد، عناصر معماری فرهنگ اقلیت در بناهای خردهفرهنگ به لحاظ کمّی و کیفی برجسته خواهند شد. در مرحله تأویل بناهای معماری خردهفرهنگ، جهتگیری تحولات تاریخی تأثیر بسیار زیادی در تفاوتهای تأویلی دارد.
In the 20th century, various artistic and literary theorists proposed the idea that meaning is indeterminate. It has also been suggested that different historical, economic, and geographical contexts can produce different meanings from a single text. These theories do not only mean abandoning the process of meaning production but also increase the need to consider the factors of semantic pluralism. This article examines the role of geography and history in shaping the meaning of subculture architecture by analyzing Christian residential buildings in Spurghan village, Urmia city. The research method is descriptive and analytical, and its general approach is inductive. The study shows that during the construction stage, subculture architecture buildings located near minority homes tend to use more elements of minority architecture. Additionally, if the minority culture has a longer history in the land used by subculture, architectural elements of minority culture will be more prominent in subculture buildings both quantitatively and qualitatively. In the interpretation stage of subculture architectural buildings, historical developments have a significant influence on interpretation differences.