چکیده:
مقدمه و هدف: توانایی پیش بینی موقعیتها و نیازهای آینده که به عنوان شناخت آینده نگر شناخته میشود، مهارت مهمی است که کودکان برای عملکرد و برنامه ریزی موفق روزانه، بایستی در آن رشد کنند. پژهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه تفکر آینده نگر کودکان در شهرکهای نطامی شرق تهران صورت گرفته است. این پرسشنامه دارای 44 ماده و در سال 2020 توسط Mahy و Mazachowsky ساخته شده است. روش کار: پژوهش حاضر، از نوع غیر آزمایشی است که در چارچوب یک طرح تحقیق توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش کودکان مهد کودکهای شهرکهای مسکونی لشگری و کشوری در اصفهان در سال 1400 بود که به روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 200 نفرانتخاب گردید. اعتبار، پایایی و ساختار پرسشنامه با روشهای آماری تحلیل عاملی تائیدی و اکتشافی، آلفای کرونباخ و ضریب باز آزمون در نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: در این پژوهش پایایی به روش همسانی درونی برابر 89/. و ضریب بازآزمایی با فاصله سه هفتهای برابر 84/. به دست آمد. در تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مرتبه دوم، ساختار مقیاس و هر 5 خرده مقیاس آزمون به همراه بارهای عاملی معنادار آن، به تائید رسیدند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد پرسشنامه CFTQ از روایی، پایایی و ساختار مناسبی برخوردار میباشد.
Background and Purpose: The ability to anticipate future situations and needs, known as prospective cognition, is an important skill that children must develop in order to function and plan successfully on a daily basis. The aim of this study was to Investigating of Children's Future Thinking Questionnaire (CFTQ).This questionnaire has 44 items and was created in 2020 by Mazachowski and Mahy.Method: The present study is a non-experimental study that has been conducted within the framework of a descriptive-analytical research project. The statistical population of the study was the children of kindergartens in military residential settlements in isfahan in 1400. A sample of 200 people was selected by available sampling method. The validity, reliability and structure of the questionnaire were analyzed using by statistical methods of confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha, open test coefficient and in SPSS software.Results: In this study, reliability was obtained by internal consistency method equal to ./89 and retest coefficient with three-week interval was equal to ./84. In the second-order confirmatory factor analysis, the scale structure and all 5 subscales of the test along with its significant factor loads were confirmed.Conclusions: The results showed that the CFTQ questionnaire has good validity, reliability and structure.