چکیده:
خالدی در کتاب الکلینی و تأویلاته الباطنیة به نقد دیدگاههایِ شیعیان پرداخته است. از جمله مسائلی که او دلیلِ انحراف شیعه برداشت میکند، نگرش شیعه به توحید است. او معتقد است شیعیان در مسئلۀ توحید در الوهیت و عبادت، ربوبیت و صفات به خطا رفتهاند؛ زیرا اهلبیت را واسطۀِ فیض خداوند میشمارند؛ همچنین با خارجکردن آیاتِ قرآن از معنایِ ظاهری خود، اسمای خداوند را به معنایِ امامان خویش دانستهاند و ائمۀ خویش را همسنگ خداوند قرار دادهاند. این نوشتار ابتدا مبانی کلی توحید از نگاه شیعه و وهابیت ـ که خالدی از آن مبانی استفاده میکند ـ را بیان میکند؛ سپس مبانی وهابیت را نقادانه بررسی مینماید. در ادامه نقدهایِ خالدی ـ که در کتابِ الکلینی و تأویلاته الباطنیه، مذکوراند ـ را بررسی کردهایم و نشان دادهایم اعتقادات شیعه نهتنها منحرفانه نیست، بلکه با عقل و آیات قرآن سازگاری دارد و اتهاماتِ واردشده توسط خالدی بر اندیشه شیعه و کتاب کافی وارد نیست. مدعایِ وهابیت موجه نیست؛ چراکه آنان یا نتوانستند مراد شیعیان را دریابند یا در تبیین مدعا به مغالطه دست زدهاند. در این پژوهش از روش بحث کلامی استفاده کردهایم و در برابر نقدهای خالدی از استدلالهای عقلی و نقلی بهره بردهایم.
In his book titled (al-Kulayni wa-taʾwilatuh al-batiniyya (Al-Kulayni and his exoteric interpretations), Abdel Fattah al-Khalidi presents a critical analysis of Shiite perspectives. One particular aspect that he identifies as a source of deviation within Shiism is their understanding of monotheism. Al-Khalidi argues that Shias have made an error regarding the unity of divinity, worship, Lordship, and attributes, as they perceive the Ahl al-Bayt (the Prophet's Household) as intermediaries for receiving God's grace. Furthermore, by offering exoteric interpretations of Quranic verses, they construe the divine names as their own Imams, treating them as equivalent to their Imams. In this article, we aim to present an overview of the fundamental concepts of monotheism as understood by both Shiite and Wahhabi perspectives, where the latter is the framework employed by al-Khalidi. Subsequently, we conduct a critical analysis of the principles espoused by Wahhabi ideology. Furthermore, we meticulously scrutinize al-Khalidi's criticisms outlined in his book, revealing that Shiite beliefs are not deviant but rather harmonious with reason and supported by Quranic verses. Consequently, we refute al-Khalidi's allegations against the Shiite viewpoint and his critique of the book al-Kafi. The claim made by Wahhabis lacks justification as it demonstrates a failure to comprehend the Shia beliefs, or it may be based on a fallacious reasoning. In this study, we employ a method of theological discourse, presenting theoretical and textual arguments to counter al-Khalidi's criticisms.