چکیده:
حفظ و احیای محلههای تاریخی یکی از ضروریات توسعه گردشگری شهری به عنوان میراث گران بهایی از گذشتگان و بخشی از هویت تاریخی جوامع بشری محسوب میشود، که منجر به نشاط و سرزندگی شهر در راستای توسعه گردشگری پایدار میگردد. لذا رویکرد گردشگری شهری محلههای تاریخی در جهت حفظ و احیاء بافت تاریخی و همچنین منافع اقتصادی و درآمدهای پایدار تاثیرگذار است. این مقاله به تعیین ارزش اقتصادی محله تاریخی جولان در شهر همدان میپردازد. روش پژوهش از نوع کاربردی بوده و به صورت توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، گردشگران محله تاریخی جولان میباشد که به صورت تصادفی از 347 نفر در قالب پرسشنامه، نظرسنجی شده است. همچنین با بهرهگیری از 4 الگو و روش لجستیک ترتیبی چندسطحی، عوامل و میزان اثرگذاری آنها بر انواع تمایلات پرداخت، محاسبه گردیده است. به دلیل وجود تمایل به پرداختها در سطوح مختلف، استفاده از این روش میتواند عوامل موثر را با دقت بالاتر اندازهگیری نماید. همچنین خطا در اطلاعات اظهار شده در صورت وجود، اثر کمتری بر خروجی مدل در این روش نسبت به رگرسیون معمولی دارد. نتایج نشان دهنده آن است تمایل به یکبار پرداخت اظهار شده 40 هزار تومان و تمایل به پرداخت سالیانه و همچنین جهت حفاظت و نیز جلوگیری از نابودی آن به صورت مالیات سرانه 24 هزار تومان است. همچنین علاقه مندی به تماشای محلههای تاریخی، تحصیلات و اشتغال به عنوان مهمترین عوامل اثرگذار مشخص شده است.
Preservation and revitalization of historical neighborhoods is considered one of the necessities of urban tourism development as a valuable heritage from the past and a part of the historical identity of human societies, which leads to the vitality of the city in the direction of sustainable tourism development. Therefore, the urban tourism approach of historical neighborhoods is effective in preserving and revitalizing the historical context, as well as economic benefits and sustainable incomes. This article deals with determining the economic value of Golan historical neighborhood in Hamadan city. The research method is applied and descriptive-analytical. The statistical population of the research is the tourists of Golan historical quarter, which was randomly surveyed from 347 people in the form of a questionnaire. Also, by using 4 models and multi-level sequential logistic method, the factors and their effect on various types of payment tendencies have been calculated. Due to the tendency to pay at different levels, the use of this method can measure the effective factors with higher accuracy. Also, the error in the stated information, if any, has less effect on the output of the model in this method than normal regression. The results show that the willingness to make a one-time payment is 40 thousand tomans and the willingness to pay annually and also to protect and prevent its destruction in the form of a per capita tax is 24 thousand tomans. Also, interest in visiting historical neighborhoods, education and employment have been identified as the most important influencing factors. The results of the conditional one-time payment model also show that education, interest and the number of annual visits are the factors that influence the approval or rejection of the payment request of the set limit (35,000 Tomans).
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش تعيين ارزش اقتصادي و تفرجي محله تاريخي جولان همدان با استفاده از روش ارزش گذاري مشروط (CVM١) و عوامل مؤثر بر تمايل به پرداخت بازديدکنندگان در قالب چهار الگو مي باشد.
اين روش جهت محاسبه تمايل به پرداخت افراد براي برآورد ارزش هاي غير بازاري به طور گسترده اي 1 Throsby استفاده شده است .
درواقع علت استفاده از اين مدل ، ارزيابي اين مقوله است که مطلوبيت آثار ارزشمندي همچون محله هاي تاريخي به حدي است که فرد گردشگر حاضر به پرداخت مبلغي جهت ورودي و حتي ماليات جهت استفاده و حفاظت از اين منبع گردشگري در جهت پايداري آن باشد يا نه ؟ سپس براي تعيين و ميزان اثرگذاري عوامل مؤثر بر تمايل پرداخت از روش هاي لجستيک ترتيبي چند سطحي ١و لاجيت مشروط و با استفاده از نرم افزارهاي استاتا و ايويوز بهره گرفته شده است .
روش اول الگوي لجستيک ترتيبي چند سطحي و داده هاي مقطعي مي باشد که با به کارگيري اين الگو، عوامل مؤثر و معني دار بر تمايل به پرداخت هاي تحقق يافته (هزينه هاي انجام شده )، منابع مالياتي ، تمايل به پرداخت ساليانه براي حفاظت از محله تاريخي و تمايل به پرداخت يک بار برآورد شده است .
همان طور که مشاهده مي شود در الگوي اول ، متغيرهاي سطح تحصيلات ، سن ، فاصله ، تعداد افراد خانواده ، علاقه مندي به بازديد از محله هاي تاريخي و بازديد در صورت چند برابر شدن هزينه نيز معني دار شده اند.
Evaluation of Urban Tourism Attractions Through Contingent Valuation Method (CVM), Shorabil Attractions Case Study in Ardabil.